Hanna
Czlowiek z marmuru (1977)
En ung kvinna gör en dokumentärfilm om Birkut, en murare som utnämndes till proletär hjälte. Men det blir lättare sagt än gjort, hon stöter dessvärre på problem.
Lite ojämn. Men ett bra och fiktivt porträtt av mannen Birkut. Wajda är som vanligt skicklig på att anmärka och skildra problemen i Polen under kommunismen, vilket i slutändan får filmen att andas mycket ärlighet. Kul med lite meta också, formen på filmen och helheten blir mer spännande på grund av det. Jag gillar även den nästan oväntade musiken. Ska bli intressant att se uppföljaren Czlowiek z zelaza senare.
3/5
Såg Brotherhood (2010) igår.
Skrattar mer åt den än att jag tycker att den är särskilt bra/vettig/relevant/ranomwordförjagkommerintepåvadegentligen.
Moneyball. Äckligt bra var den.
såg django unchained igår. FYFAAAAAAAAAAAAAAAAN VAD BRA DEN VAR. taraaaaantinoooo
så snyggt gjord. spännande som fan. asrolig emellanåt. sköna karaktärer. lite för hemsk ibland dock (och då brukar jag tåla mycket) men man kan väll inte göra en film om slaveriet utan att belysa misären.
Django Unchained.
Blööööö. Den är sjukt dålig.
gillar såna här svartvita åsikter. hur kommer det sig att den är "sjukt dålig" och inte "halvtafflig" eller 4,9/10? jag måste ha gått miste om någon fundamental brist...
the hunter
Schism:
gillar såna här svartvita åsikter. hur kommer det sig att den är "sjukt dålig" och inte "halvtafflig" eller 4,9/10? jag måste ha gått miste om någon fundamental brist...
För att filmen är fantastiskt långsam, seg, flummig och intetsägande. Jag höll på att somna när han lunkade runt med den äldre mannen på grustagen, när han höll på med de giftiga bären i skogen blev det bara helt olidligt tråkigt.