About A Boy
3/5
Will Hunting är vaktmästare på MIT. Han har en gåva när det gäller saker som matematik. Efter en fängelsedom får han gå hos en psykolog. Samtidigt träffar han också sitt livs största kärlek.
Nja, det här var ingen höjdare direkt. För att vara en film som handlar om en så kallad smart kille är det ingen speciellt smart film. Klyschorna trängs med varandra i nästan alla avseenden. Det är frustrerande att se Matt Damon och Ben Affleck, storyn är förutsägbar och det är krystad snyftmusik när folk är ledsna så att man ska känna mer. Men det är inte mycket som känns alls.
2/5
fäbodjäntan
Avregistrerad:
vilken var den senaste filmen du såg?
Beastly 🙂
Sherlock Holmes: A Game Of Shadows. 4/5
mycket bättre än vad bajsaftonbladet påstår
Drive, snuskigt snygg.
Shark Attack 2
0/5
Stake Land
2/5
Såg Love Actually för säkert 10e gången i år. Måste ta mig ur detta beroende, men den är ju så fin! ![[blush]](/img/smilies/blush.gif)
City Of God
3/5
Dr Strangelove, mycket bättre andra gången.
Charlie Babbitts far lämnar ett arv, lite till Charlie och ganska mycket till Charlies bror Raymond som är autistisk. Men Charlie vet inte om att han har en bror och det är början på en speciell resa.
Ganska så trist, linjär, förutsägbar och tillrättalagd. När det gäller autismen verkar den också bara skrapa på ytan, lite samma sak med manuset som kunde varit bättre och fylligare. Exempelvis sidospåret med Charlies jobb och flera andra saker. Det känns mer som att autismen var en ursäkt för att kunna göra en så kallad "feel good"-rulle som egentligen blev rätt lam och som inte har det riktiga djup som kunde finnas. Filmen kommer inte så långt. Men Dustin Hoffman är inte helt dum i rollen som Raymond. Annars är jag inte speciellt imponerad alls.
2/5
Crazi, Stupid, Love. Typ ungdomsfilm fast ändå för vuxna också som funkar rätt bra första halvan då den kan skämta om sig själv medans den andra halvan blir lite för mycket. Te x nämns ordet "love" typ 30 gånger inom loppet av 2 minuter där emot slutet tror jag. Fin var den dock!
Cabiria prostituerar sig, är naiv och vandrar runt på gatorna i Roms slumkvarter sökandes efter sann kärlek.
Snackar vi om Fellini och filmerna jag har sett av honom, då är den här bättre än La strada. Men inte alls på samma nivå som 8½. Le notti di Cabiria är en rätt human skildring av efterkrigstidens Rom med filmens neorealistiska touch. Och det gillar jag. Fokuset ligger väl mer på just karaktären Cabiria bara. Masina har en speciell charm och utstrålning, på något sätt känns det bara som att det mesta med henne krockar lite med själva miljöerna och tidsepoken.
Fellini skapar i alla fall rätt mycket patos med hjälp av Cabiria. Själva filmen upplever jag som lite ojämn, det är nog främst mittendelen som drar ner det mesta (delen med kyrkan exempelvis), fast när Oscar kommer in i bilden flyter det på som bäst, speciellt med det kraftiga slutet.
3/5
Luke hamnar i fängelset och väl där låter han ingen hunsa honom.
Fängelsedrama med Paul Newman i huvudrollen som rebellen Luke. En hel del minnesvärda scener och ganska behaglig film, men den känns bara så standard och saknar rätt mycket för ett högre betyg, även med den kristna symboliken (som faktiskt är busenkel att tolka och egentligen rätt lam).
3/5