Aviseringar
Rensa alla

Senaste filmen du såg

older comments

Ämnesstartare

Xisco:

Du kan va skräp!
Har du sett t.ex Battle of LA, och andra alieninvasionsfilmer som är mer tramsiga?
Battleship hade åtminstone riktigt schyssta scener.
Gissar att du ville se den pga min fina korta recension 😉
om inte så:

Såg inte ens din recension.

Ja Battle LA är sämre, men den är iallafall inte som att få hela huvudet mörbultat...

Den enda schyssta scenen i Battleship var slutet. Resten var bara ren effektporr enligt mig. Högljudda rymdskepp och militära krigsfartyg fulla av klyschiga, tomma karaktärer som i över 2h turas om att fyra missiler och gigantiska jojos mot varandra så att öronen blöder är bara för mycket.

Transformers 1 & 3 är iallafall gjorda med glimten i ögat och med den fina matinékänslan som får allt att kännas maffigt och "vackert". Ta introt i TF3 t ex, rysningar varje gång. Och när klimaxet börjar lyckas man förmedla den kittlande domedagskänslan och sätter stämningen perfekt, för att sedan komma med action av varierat slag som bara blir mer och mer imponerande ju längre man kommer. Bravo!

Effekter är inte allt! Man ska veta vad man ska göra med dem också.

SvaraCitera
Ämnesstartare

sftd:

Den enda schyssta scenen i Battleship var slutet. Resten var bara ren effektporr enligt mig. Högljudda rymdskepp och militära krigsfartyg fulla av klyschiga, tomma karaktärer som i över 2h turas om att fyra missiler och gigantiska jojos mot varandra så att öronen blöder är bara för mycket.

sftd:

Effekter är inte allt! Man ska veta vad man ska göra med dem också.

Måste hålla med dig om detta, fast det lät mer som öronorgasm i mina öron så jag njöt (vill inte veta hur det låtit om jag haft hörlurarna på mig, skulle väl ha kommit flera gånger om i huvudet...)

SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Måste hålla med dig om detta, fast det lät mer som öronorgasm i mina öron så jag njöt (vill inte veta hur det låtit om jag haft hörlurarna på mig, skulle väl ha kommit flera gånger om i huvudet...)

Jag har hörlurar för över 10 000 kr och varken dem eller den fetaste hemmabioanläggningen i världen räcker för att rädda en såhär hjärndöd film IMO. Kommer gör öronen i Transformers 3-introt när skeppen flyger runt med kanonerna i högsta hugg och Optimus ljuva bastunga stämma samt Steve Jablonskys musik ljuder i bakgrunden. Mumma! Som sagt rysningar varje gång...

SvaraCitera
Ämnesstartare

Vampyr (1932)

David Gray är besatt av det övernaturliga. En dag besöker han ett gammalt hus och finner bevis för vampyrer.

Det är lite jobbigt att Dreyer upprepande gånger börjar berätta med text istället för att låta bilderna tala lite mer. Det är ju ingen stumfilm, men det märks att han var lite ny på det här med ljudfilm. Inte så konstigt med tanke på att filmen var gjord precis när den klassiska stumfilmseran på sätt och vis tog slut. Man märker att Dreyer också hade lite problem med dialogen, därav är den lite minimal och istället är det som sagt en hel del textat berättande, ungefär som i vanliga stumfilmer. Så jag tycker att berättandet haltar en gnutta.

Men allt det där lyfts upp någorlunda av filmens mörka, suggestiva och surrealistiska skräckstämning tillsammans med det expressionistiska fotot. Kanske skulle han annars satsat på att göra det till just en stumfilm bara, det var ju tänkt så från början. Det finns i alla fall väldigt många visuella effekter som är riktigt snygga och man ser mycket jobb med exempelvis skuggor. Riktigt stämningsfullt hantverk med en mystisk och spännande handling.

3/5

SvaraCitera
ohjens

AVALON - fruktansvärt BRA film. bästa svenska på mycket länge. den som inte sett den MÅSTE se den!!

SvaraCitera
Ämnesstartare

flatland (... gud så dålig den var) och sedan gummo. heja sextimmarsbussresa.

SvaraCitera
Ämnesstartare

The Hurt Locker

Tyckte den var sjukt bekant, insåg att jag sett den redan för inte alltför länge sedan. Kollade ändå på hela då den faktiskt är bra.

3/5

SvaraCitera
Ämnesstartare

The Goonies

Överskattad film. Hade svårt att tåla allt skrik och oväsen. Chunk är en av filmhistoriens mest irriterande karaktärer.

SvaraCitera

American pie [bigsmile]

SvaraCitera
Ämnesstartare

The Bucket List

SvaraCitera
Ämnesstartare

Cadillac Records
Okej men lite för kort film för ett så stort och intressant fenomen, Beyonce var bra. Mos Def var jävligt lik Chuck Berry.

SvaraCitera
Ämnesstartare

The Departed [y]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Project X
Att vara på en fest utan att faktiskt behöva vara där är alltid bra, men som film funkade det inte riktigt

SvaraCitera
Ämnesstartare

Mona Lisa Smile. Har redan recenserat den i "I mina tankar just nu"-tråden, så skippar det nu. Men den var riktigt bra. Är helnöjd. Dead Poet Society-stuk på den. Vackert.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Iron Sky

2/5. kunde vart så mycket bättre

SvaraCitera
older comments