Aviseringar
Rensa alla

Röda kinder!

Det går att bli av med komplex för röda kinder!

Okej ska kanske börja berätta mitt problem. Jag blev röd i ansiktet så fort jag gjorde någonting kändes det som. Pratade inför fler än två personer, skrattade, idrottade, kom in i värmen efter att ha varit ute osv. you name it,. Dom flesta här verkar ha liknande problem.

Och alla har vi komplex över det..? Det som gjorde mig frustrerad var att folk ständigt skulle påpeka, "Gud va röd du är"- "tomat" osv. Så en gång rann det över och jag fick ett cp-flipp.

Tjejen: " Fan va röd du är"
Jag: " Fan va fet du är"
Hela klassen: [surprised]
Tjejen: "Vad är ditt problem?
Jag: Vad är ditt problem? Du kan banta, vad fan kan jag göra? Jag kommer se ut såhär hela livet, och inte nog med det, jag måste lyssna på alla idioter som påpekar det! Man känner när man är röd. Man vet om att man är det. Precis som du vet om att du är fet.

Okej jag vet att jag sjönk lågt, men ärligt talat, ska jag ta skit hela livet? Efter det slutade dom påpeka iaf. Och jag började använda ett grönt puder från face, och dream matte mousse foundation som täcker rött väldigt bra. Det hjälpte mig i början av gymnasiet också.

Men till slut tröttnar man på att se ut som en vaxdocka med tre kilo smink. Så jag började använda pyttelite, för att täcka finnar osv. Och vet ni vad? Nu för tiden skiter jag blanka fan i om jag blir röd i ansiktet. Och bara för att jag skiter i vilket, så blir jag det mer och mer sällan.

Folk som påpekar VET OM ATT DOM SKADAR, så tro inget annat. Dom gör det för att trycka ner. Så då vet man med all säkerhet att man är mycket snyggare och bättre än dom som försöker få en att tycka illa om sig själv.

En hudfärg är bara en färg. Ett utseende är bara ett utseende. Utstrålning skiner igenom precis ALLT. Och man ska skita i vad andra säger och tycker. Är det svårt i början, så gör som jag : Fräs till ordentligt!

Övriga tips mot rodnad:

1. Dream matte mousse foundation, köp en något ljusare färg så får du maximal täckning!
2. Grönt puder från face
3. Grön concealer från, wet n wild eller oriflame.
4. Gå självförtroende kurs. Skit i vad andra säger och tycker!
5. Skaffa en pojkvän som älskar hur du rodnar [blush]
6. Byt bort alla efterblivna vänner som fortsätter påpeka och få dig att vilja gömma dig under täcket.
7. Se positiva saker med att du rodnar:
-Bättre att ha lite färg i ansiktet än att se ut som en livlös.. mus?
-Gympalärarn tror att du anstränger dig till max och du får högre betyg.

Lycka till , det finns ingen som är bättre än du själv;)

SvaraCitera
kachin

gillar den här tråden [love]

har själv alltid varit rosig om kinderna
men vafan vilket problem egentligen!
älskar när man tränat o ser ut att sprängas o ansiktet även om man har bra kondition [crazy]

SvaraCitera

nattispattiis : Tack för din peppning! Du får det o låta så himla enkelt, men det är det faktiskt inte.
Jag är tjej o har testat dem flesta puder (dock inte det du nämnde) o dem har inte funkat alls. Känns inte som att ditt puder kommer o göra det heller.
Jag får extrem flushing när det blir för varmt eller kallt. Alltså extremt. Lika rött som en clowns röda låtsasnäsa.
Vad jag förstår så har inte du så?
Du blir bara lite lätt röd, eller?

SvaraCitera

bra tråd [bigcheers]
Jag går andra året på gymnasiumet och jag blir röd i ansiktet ofta.
Ibland så räcker det med att jag får en fråga av läraren tex om ett matte tal som jag redan vet svaret på men endå så blir jag direkt nervös och röd om kinderna. och när det väl har börjat så e det svårt att bryta den onda cirkeln och sluta va nervös. Men det det är inte ofta ngn brukar säga ngt om det och det e ju bra men det käns så jävla fel bara att alla ser att jag e röd å det käns som att alla sitter å glor på en hella jävla tiden fast att dom inte gör det[chocked]. Och nu så går man runt hella tiden å letar efter alla speglar och ska se hur man serut. jag kommer bli psykiskt störd om det ska fortsätta såhär. Jag vågar knappt gå ut med mina bästa kompisar ibland bara för att jag kanske kommer att bli röd.[n] aja det är hur mitt jävla liv serut just nu hejdå [smile]

SvaraCitera

Tänk på snö. [blush]

SvaraCitera

Fråga till kunniga.
Jag har medfött röda kinder, ingen rosacea eller torr hud eller något sådant utan bara... röda kinder, för jämnan (ytliga blodkärlsrelaterat..). IPL-laserbehandling har jag redan testat, det var skitdyrt med hjälpte knappt någonting. Jag har också kontrollerat värdena (järn, köldkörtlar..) hos läkare - inget fel där.
Har inte tid att läsa igenom hela tråden, min fråga är:

-Vilka andra metoder/behandlingar/mediciner... finns att testa?
Det jag är ute efter är inte någon löjlig förändring av kostvanor etc.: jag söker någonting kraftfullt som verkligen fungerar. Dra er inte för kontroversiella svar, såsom mediciner och preparat- legala som illegala eller receptbelagda. (tex finns det ju en uppsjö av kontroversiella droger etc inom sk. skin whitening ( http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_whitening#Topical_treatments)).

Faktum är att jag nått en punkt då jag skulle föredra potentiella bieffekter från nån kontroversiell (...skadlig) medicin/behandling, framför att fortsätta som vanligt. Detta är ju dock någonting som läkare aldrig fattar, så att traggla runt på läkarmottagningar är värdelöst (har testat).
Därför hoppas jag verkligen att ni istället har värdefulla tips![cheers][cheers][cheers][cheers]

SvaraCitera

Alltså låter som Rosacea ..... har just exakt precis skrivit ett inlägg om det på min blog då jag har Rosacea^^ Maylina.blogg.se! (Om ni inte vill läsa allt mitt babbel så bara scrolla ner tills det står ensamt Rosacea^^)

SvaraCitera

Vet inte hur aktiv tråden är men har hittat ganska bra stöd efter har läst igenom det mesta.

Undrar lite om.
Blir man rödare om kinderna om man sitter framför skärmar ex dator och tv, kan uppleva det och att huden känns lite torrare. Kan det stämma?
Känns lite störande om man måste sluta spela dator och sluta titta på tv för att bli mindre röd [mad] ^^

Nu kommer julen, kylan och julmaten....
Delar lite om att huden känns sämre när man äter och sover dåligt, men det är grymt svårt att motverka den nu under julen.
Iaf, vet någon nån bra hudkräm, fuktare och som kan motverka rodnad som är bra för hud som tenderar att bli torr?

Är röd i ansiktet hela tiden och lite för mycket för min vilja men har lärt mig att leva med det, även om det känns som ett hinder.
Finns det någon chans att man kan helt få bort det eller få den att se yterst minimal ut?

SvaraCitera

Vigge:

Blir man rödare om kinderna om man sitter framför skärmar ex dator och tv,

[shake]

SvaraCitera

Hej

Jag har som många här problem med rodnad och "flushing" och har letat efter ett botemedel i 3 eller 4 år nu sedan det drabbade mig ordentligt i slutet av gymnasiet. Har alltid rodnat lätt men detta bryr jag mig inte om alls längre. Om jag skäms lite och rodnar bryr jag mig absolut inte om, det är den så kallade flushingen som har fått mig att överväga att ta livet av mig både en och två gånger.

Har inte röda kinder normalt, utan de blir röda då jag rodnar och blir ilsket röda och bränner då jag får en flush. Rodnaden är psykisk det vet jag, men jag har inga problem socialt - har flera vänner och lätt för att prata med folk utan att bry mej om jag rodnar lite. Men flushingen är något som orsakas av något fel på min kropp. Något annat kan jag inte komma fram till :S

Flushingen får jag bland annat när jag har varit ute i dels måttlig eller riktigt kall kyla under ett par timmar och kommer in i ett varmt hus. Detta händer med andra ord varje dag och håller i sig ett par timmar vilket gör att jag får sitta och skämmas utan social kontakt varje dag efter jobbet. Flushingen kommer även vid intag av alkohol då det också håller i ett par timmar. Ni kan ju tänka er hur roligt det är för mig att dra ut och supa med kompisar. Flushingen kommer även när jag blir stressad och får en adrenalinkick, och då behöver det absolut inte vara vid ett socialt tillfälle. Det kan mycket väl vara då jag ser en spännande film helt ensam eller sitter vid datorn och spelar något actionfyllt spel.

Min egen teori är att min kropp får någon allergisk reaktion av adrenalin eller stresshormon, men vad vet jag, inte ens läkare verkar veta något om det här problemet. Är det någon som har något tips över huvud taget?

SvaraCitera
Mole
 Mole
Ämnesstartare

Hej alla, dags att skriva lite i min uråldriga tråd. Har inte så mycket att tillägga förutom att efter alla dessa år så har ingen av oss lyckats hitta något "botemedel", det är helt enkelt såhär vi är skapta och först och främst får man acceptera det. Om någon skulle missat det så är mitt effektivaste tips mot flushing icke-selektiva betablockerare (Inderal vanligast).

Tar alltid det när man ska vara i sammanhang där flushing skulle vara mkt ovälkommer, eller det är det väl alltid men ni fattar... sen får man ju experimentera fram rätt dos. Ju högre desto mindre risk att man flushar, sen är det ju inget mirakelmedel utan det bara minskar "flushbenägenheten" en del, för det handlar ju om förhöjt blodtryck, puls och kroppstemperatur. Sänker man dessa faktorer så hjälper det ju självklart, själv brukar jag ta mellan 20-80mg beroende på "svårighetsgrad".

Rodingen: Jag känner igen mig 100% i din beskrivning, dock är min flushing rent fysisk, visst kan jag flusha i väldigt stressiga situationer men annars så är det psykiska inte något som påverkar längre, det har dock tagit en del arbete att lyckas med det... och läkarkåren verkar fortfarande ha en aning om vad detta är för något och hur man kan behandla det, kan man ju förstå, för när man inte är flushad så känns problemet rätt löjligt faktiskt, men när man väl är det så är det inte lika trivialt längre...

ETS ska väl kunna hjälpa också, dock är det ju förbjudet i Sverige nu och risken för svåra biverkningar gör ju att det är inget jag skulle rekommendera någon. Faktum är ju att det hjälpt en del dock, t.ex. en släkting som lider av samma problem, men samtidigt har det ju sabbat en del personers liv också genom t.ex. extrem svettning och annat mindre trevligt.

Några "mirakelkrämer" eller hudprodukter verkar inte existera, antagligen kan inga sådana hjälpa mot ett problem som är genetiskt och inte något utslag eller liknande... laserbehandling som IPL och VBeam har tydligen hjälpt några men det är också väldigt osäker om och hur mycket det skulle kunna hjälpa.

Ja det var väl en liten sammanfattning, hoppas tråden lever åtta år till [rolleyes]. Under dessa åtta åren har jag kommit fram till att det antagligen blir bättre med åren, det är värst under tonåren. Att försöka acceptera det och inte ta det så allvarligt är också väldigt viktigt, och sedan så får väl Inderal bli det tredje viktiga, den medicinen som faktiskt hjälper mest vad jag vet iaf.

Tack och hej så länge så, jag hejar på er alla i "röda armén" och hoppas ni inte ska låta detta förstöra era liv...

//Mole

SvaraCitera

Regga mig här för att ge lite råd bara, Har själv lite röda kinder med så kallade flashar ibland.

Har testat vbeam laser, helt kanon. hjälpte mig i 5 år, nu måste jag nog göra det igen, ådrorna växer väl ut så, kostade mig 1800 kr för båda kinderna, kändes inget märkvärdigt, men man blir ju extremt röd efteråt, sen blev det kanonbra efter några dagar. Ska ta bilder på före och efter nästa gång, blir om ca en månad. Förra gången gjorde jag bara en omgång, de rekomenderar 2-3. Jag vart nöjd efter första så jag struntade i fler än en laseromgång. Får se om jag gör 2 nu kanske.

Angående dessa flushar så tror jag mycket är psykologiskt, sen kosten givetvis. Sen jag slutade med kaffe så har jag inte haft en flush. Däremot undviker jag sånt som jag vet att jag går igång på, äpple, kaffe, kryddad mat, alkohol.

Tror på att hålla en bra kost, när jag blir hungrig blir jag varm i ansiktet, knasigt men så är det, så jag ser till att äta ordentligt, regelbundet.

Hade förra veckan jäkligt röda kinder, var sjuk, hade feber etc etc, stickningar i kinderna, köpte en bra salva på apoteket, aco för torr hud, funkade bra och den kladdar inte, billig också. Återkommer senare när jag gjort lasergrejen, är det något ni undrar över så fråga på.

SvaraCitera

Jag hade egentligen skrivit 3st A4a papper om mitt helvete, men insåg att ingen skulle orka läsa. så jag deleta alltihop.

Jag hade permanent röda kinder, KNALL RÖDA. Det höll på att ta kål på mig.
Det förstörde 3 år för mig som skulle ha varit dem bästa i mitt liv.
Är bara tacksam att det inte förstörde resten av mitt liv
Har inga problem med det nu som tur var.
Vet ej hur det försvann.
Vill inte veta.

SvaraCitera

Nehas:

Det förstörde 3 år för mig som skulle ha varit dem bästa i mitt liv.

Om det är nån tröst är de bästa åren mellan 15-25, du har tid kvar 😉

SvaraCitera

körde vbeam laser igår, går fort, tar bara 5-8 minuter, båda kinderna. 2000 riksdaler 🙂 tur det inte drabbar någon fattig. får se om ett par dagar hur resultatet vart, känns bra än så länge. Men det finns ju skönare saker att göra i livet än att lasra hehe. men efteråt fick jag kylpåse, fick inte det första gången för 5 år sedan, det hjälpte otroligt mycket, nu känns ingenting, men det är lite rödare än vanligt, som det ska va 🙂

SvaraCitera