rober_87
Jo det hör till tror jag, för jag har exakt samma problem själv, alltid rätt varm även om man fryser, om du förstår. Sen så har jag också märkt sedan det blev vinter att jag också fick bristningar av någon anledning. Sen det du säger om finnar, ja det stämmer helt att det är en abnormalitet i huden. Det är inte finnar heller som du säger utan det hör till själva sjukdomen KP. Finns en massa skräp på nätet som säger att man ska smörja in det osv, men enligt mig är det en hel massa skit, det är ingen lösning på problemet + att det kunde man väl leva med också bara rodnaden försvan.
Det är helt klart att huden inte mår bra, och jag kan inte för min värld förstå varför inte mer resurser läggs på att ta fram en lösning på detta problemet, då det säkerligen kan ha relaterade sjukdomar som går att lösa.
Det är ingen i er släkt eller liknande som har rosacea, psoriasis eller liknande?
Hejsan
Det är faktiskt så att min mamma har något som liknar mitt. Hon blir röd efter att ha varit ute i kyla och så, men absolut inget som liknar mitt. Hon har i och för sig lite som jag att hon är småröd dygnet runt men inget man märker direkt. Hon blir heller inte röd av alkohol som jag blir.
Men är det ingen mer än jag som har funderingar över att blodådror skulle vara en möjlighet att ta bort detta problem? Har 2 ådror som sitter vid öronen som pumpar på extremt när jag får en flush och pressar jag hårt på dem med 2 fingrar över varje så brukar det lugna sig och inte alls bli lika farligt. Finns det inga läkare som arbetar med att ta bort ådror, för jag menar, vad händer om dessa skulle klippas?
Ja, nog tror jag att själva "sjukdomen" är genetisk på något sätt i alla fall, det skulle stämma bra in på många här.
Angående blodådror så är ju inte det direkt något man bara "klipper", speciellt inte i överdelen av kroppen. Det finns däremot metoder där man skär av nerver under armen och i ryggraden, som har visat positiv effekt på själv blush/flush-andet. Men för oss med kronisk rodnad, tror jag inte det är en lösning, och garanterat inte att det kommer utan komplikationer.
Bästa vore om något läkemedel kom snart, för jag tror att det är svårt att lösa detta på något annat sätt.
Efter lite forskningar på nätet så har jag dock hittat ännu en intressant sak, och det är laktosintolerans. Flera uppger att efter de slutat med produkter innehållande mjölk osv, har fått förbättrad hy, och mindre rodnader på kropp och ansikte. Någon här som har erfarenheter av detta?
tjena jag har också stora problem med flushar/ roscea, jag hatar det !
Men vart köper man dermacolor ?
Har det hänt något med på thermopigments fronten? http://www.esfbchannel.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2016&postdays=0&postorder=asc&...
hare
Mina kinder är lite röda naturligt, folk tror att jag rodnar. Mina kompisar använder det mot mig.
Phille! Välkommen hit! Tråkigt att du också är en av oss.. 😛
haha det är ju helt sjukt vad den här tråden är stor
nån som fått något svar än?
jag märkte inte förrän sent denna vinter att jag är väldigt röd om kinderna nuförtiden. ju mer jag läser i denna tråd, desto nervösare blir jag. allt stämmer in (laktosintolerans, morsan har röda kinder etc) och jag börjar bli så otroligt trött på detta för det blir värre och värre för varje dag som går.
Är det någons hud som liknar min? Min hud är knottrig och rodnaden är som prickar över kinderna och halsen. Vid en flush blir prickarna illröda men även huden som brukar vara ljusare blir röd.
Jag tycker verkligen det ser ut som utslag, men förstår inte vad jag ska göra då ingen läkare har hjälpt mig hittills.
rober_87:
min
jag hade en kompis som hade liknande sådär. jag har läst att liknande utslag kan bero på fettbrist (iaf d som hon hade) men peeling och väldigt fet salva funkade för henne
addictive:
jag hade en kompis som hade liknande sådär. jag har läst att liknande utslag kan bero på fettbrist (iaf d som hon hade) men peeling och väldigt fet salva funkade för henne
Ok, är det någon salva du kan rekommendera? Peeling, vad innebär det?
rober_87:
Peeling, vad innebär det?
typ skrubb, finns speciella för ansiktet, annars kan man nog skrubba med en handuk eller något också, om du inte är väldigt känslig i huden? då borde du inte skrubba.
rober_87:
är det någon salva du kan rekommendera?
kolla på apoteket, du kanske tom behöver nån med lite kortison i?
Läste lite om peeling, låter inte som det mest hälsosamma för huden om jag ska vara ärlig. Har dessutom väldigt känslig hud tyvärr.
Skulle uppskatta väldigt mycket om du kunde namnet på salvan din vän använde.
Hej Gott folk.
Jag har haft problem med röda kinder etc i många år..
Det började i årskurs 7 när en jävla tönt i min klass frågade varför jag var röd på kinderna. På den vägen är det.
Jag har alltid varit lugn men inte överdrivet blyg. I åk 7 flyttade jag från lugnet med min familj till en mindre stad och det blev en ändring från lugnet till staden vilket säkert påverkat mina symptom
Min mor har berättat att hon rodnade mycket när hon var yngre. Det syns dock ingen rödhet på hennes kinder (förutom när hon tränar då hon kon bli flammig). Min bror och syster är lite småröda på kinderna men vet inget mer än så.
Det började med att kinderna konstant är lätt röda och att jag rodnade lätt (vilket jag idag skiter fullständigt i, det är fullt naturligt att rodna) Men det jobbiga är när jag blir flammig och röd helt utan anledning. Jag blir det när jag dricker alkohol, är varm, kall, stressad nervös men även när jag gör absolut INGENTING.
Jag kan kolla oå tv och gå in på toan och se att jag är jätte flammigt röd...är det det som kallas FLUSHING???
När jag var 19 gick jag till en läkare och jag åt allt ifrån antinflammatoriska tabletter, allergitabletter (Clarityn) och Antidepresseiva tabletter (Cipramil). Allt detta åt jag i 2år men sedan bestämde jag mig för att glömma problemen.
Mina kinder har blivit lite bättre..lite ljusare i färgen och tack vare skäggväxtsyns det mindre men det är olika dag för dag. jag kan tyvärr inte dölja mina röda kinder med att spara skägg, måste få grövre isf. De senaste åren är mest rödheten öven på hals, bröst o nacke och armar.
Jag skall till en hudläkare om några veckor (remiss) Fick betablockerare utskrivet av en fjantdoktor som inte tog mig på allvar. 25mg fick jag men hjälper inte ett skit. Om jag ska göra nåt viktigt ta tar jag tre tabletter (75mg) och då hjälper allt lite, jag blir lugnare. dock är jag ändå röd på kinderna men bryr mig inte lika mycket längre.
Haft kontakt med massa folk som gjort ETS/ETS-c (ESB) men det verkar funka på ett få antal personer och även om det tar bort problemen (ev) så verkar alla ha fått värre problem.
Jag börjat utveckla social fobi..jag vill inte göra nåt längre...min tjej går nog ävens nsart ifrån mig...
Hoppas det löser sig snart.
Vad har ni för tips på att få bort problemen. Tabletter, krämer, operation laser ????
/Bo
...