tobbe: känns väl lite som att det saktat ned lite med förbättringar... men får se hur det utvecklar sig denna månaden. Jag har aldrig fått några direkta "fläckar", det är mer att huden (ca ett par cm) nära öronen har blivit mer normalfärgad och inte lika lättflushad, vilket också verkar ha dragit med sig resten av kinderna lite också även om ingen förändring i rödheten syns där. Ett par stora fläckar kan man väl kalla det om man nu känner för det ![[ops]](/img/smilies/ops.gif)
Vet inte vilken och hur stor skillnad det skulle göra att ta det när som helst på dygnet, det "rekommenderas" på morgonen, men om det enbart är för att det skulle påverka sömnen på något sätt vet jag icke... borde ju inte är så där jättevitalt att köra på morgonen hela tiden. Det jobbigaste tycker jag ju är att ha något som kletar på huden i timtal, oavsett tidpunkt, får väl ta och mecka till ett plastskydd av något slag, eller se vad vårt kära apotek har att erbjuda/tipsa inom området...
lewis: antar att så länge som de aktiva ingredienserna är de samma så är det väl strunt samma, men av de som gilbert länkade till så var tydligen den med 2% lättare att dosera.
Aha, jo det kanske är mest för att inte störa sömnen, inatt somna jag fan nästan inte förens klockan 6 även om jag la mej halv 3.. Och jag tog ju på mej krämen rätt sent igår på eftermiddagen så det kan ju ha ett samband.
Nåväl, sömnstörningarna gick över lite grann efter ett tag sa du?
Du får väl säga till om du hittar nåt bra plåsteraktigt på apoteket eller nån annan smart lösning där ![[smile]](/img/smilies/smile.gif)
Är det nån som vet nåt angående Chanels produkt som sägs ska komma detta året eller Sans Rosa som skulle kunna lösa alla problem på direkten?
Nej men skulle det inte komma nu i början av året tycker jag att jag har läst nånstans? Förresten Ecuerin eller vad dom heter, har inte dom nån anti redness cream också? Kan den vara nått?
Jag har också problem med varma heta kinder som helt plötsligt bara dyker upp, oftast på eftermiddagarna och kvällarna. Värst var det i 6:an då jag ständigt fick gå runt med kylklampar för att inte brinna upp. Skitjobbigt var det!
Med åren har det försvunnit allt mer men kommer tillbaka lite då och då, men mina har dock aldrig varit så röda som på bilden.
Jag tycker verkligen synd om dig, för jag vet hur det känns och hur mycket det förstör det sociala livet! Det är verkligen inte kul, särskilt inte när det gäller ansiktet av alla ställen!![[cry]](/img/smilies/cry.gif)
Jag hoppas verkligen att det kommer att försvinna för dig!!!![[sad]](/img/smilies/sad.gif)
Dominatus:
Nej men skulle det inte komma nu i början av året tycker jag att jag har läst nånstans? Förresten Ecuerin eller vad dom heter, har inte dom nån anti redness cream också? Kan den vara nått?
Chanelkrämen (eller pudret) skulle komma slutet på 2007 eller början på 2008. Nu ska dock han som "kom på" den här krämen snart gå i pension, så jag vet inte hur det blir. De t finns en tråd om detta här:
http://esfbchannel.com/forum/index.html
Eucerinkrämen har jag provat, den är grönaktig och grönt tar ju bort rött som vi alla vet. Dock för det med sig att om man tar för mycket så ser man ontaurligt blek ut eller tom grön (Hulk here I come), tar man för lite har det ingen verkan alls. Dessutom är det svårt att få på ett jämnt lager. Jag har helt enkelt gett upp med den krämen. Dessutom verkar inte den krämen förbättra långsiktigt (jag använde den 2-3 månader) utan det är endast som ett "smink" man tar på...
Livet är inte lätt ibland ![[cry]](/img/smilies/cry.gif)
Funderar på att gå till någon hudläkare. Något ni kan rekommendera? Är det bara att gå till sin vanliga läkare och sen får han ev. skicka mig till en hudläkare, eller finns det några genvägar så man kommer till en hudläkare på en gång?
Hur går det för dej Mole? Några fler resultat med krämen?
Och för dej gilbert? är du helt botad nu eller, sen du började me johannesört?
Hej alla..
Ett spår som kan verka lite riskfullt, men som kanske skulle kunna få besvären att upphöra helt är ju en kirurgisk operation där delar av det sympatiska nervsystemet bränns av.. Detta beskrivs på denna länk:
http://www.hyperhidrosis.com/facial_blushing.htm?gclid=CKzX77WSgJECFSRPMAod7j7u_...
Det talas om stora risker med sådana operationer, men på hemsidan ovan säger de att riserna är små. Socialstyrelsen i Sverige öppnar för möjligheten:
http://www.sos.se/sos/PUBL/MEDBLAD/Mb0016.htm
Skulle man våga göra en sådan operation tror ni?
Några "fler" resultat skulle jag vill inte påstå att jag märker, det är snarare så att mina symptom verkar ha hamnat på ett rätt konstant tillstånd av "relativt bra för att vara jag" nu, dvs fortfarande rödhet/flushar men inte lika illa som det ofta brukar vara... självklart är jag inte helt nöjd på något sätt men jag slipper iaf sitta med kylklampar hela kvällarna nuförtiden, om det håller sig på denna nivån så kan jag iaf leva med det utan att det upptar all min energi.
tobbelobbe: du har kört ett tag nu eller? ungefär samma resultat som gilbert och mig? isf kan man ju dra vissa statistiska slutsatser iaf, tre personer är bra mycket bättre underlag än en...
Har iaf inte beställt nån testokräm och tänker vänta tills jag får slut på progesteronkrämen vilket är om ca 1,5 månad... då testar jag att köra utan ett tag och ser om symptomen återgår till normalt kasst tillstånd. Isf kan man tänka sig att prova teston ev i kombination med den nuvarande krämen.
Daniel: Den operationen (ETS) har ju varit rätt omdebatterad under många år ja, inget som jag själv skulle drömma om att ge mig på då den främst vänder sig till de som har problem med att rodna och med handsvett, och det är ju inget jag lider av direkt. Sen är det väl möjligt att det kanske skulle kunna hjälpa mot spänningsflushar, men det finns allt för många historier om folk som fått sina liv förstörda av biverkningarna från ETS för att det ska vara nåt att tänka på som sagt. Sen... den där länken är ju från 2000, jag har för mig att jag läst nånstans att operationen inte är tillåten i Sverige längre pga risken för svåra biverkningar... men jag är inte säker förstås, har inget större intresse av att bevaka det området :p Du kanske kan forska lite djupare i det och se vad dagens rön är...
Hejsan svejsan.
Hade tänkt testa en sån där progesteronkräm. Var köpte ni den? Ge mig lite länkar tack 🙂
Hej igen!
Jag vill minnas att någon hade käkat Omega 3 och att det hade hjälpt lite.
Vad hjälpte det mot? Var det den permanenta rodnaden eller bara flusharna?![[cool]](/img/smilies/cool.gif)
Mole:
Japp jag har använt krämen i nästan 1 månad nu men de e svårt att säga om de blivit bättre eller inte, inga direkta "fläckar" har kommit faktist. Dom små jag uppmärksammade i början var nog sånna som fanns innan fast jag inte tänkt på dom. Har inte fluschat speciellt mkt den senaste månaden och inte heller månaden innan ja började me krämen heller så de är rätt svårt att dra slutsater. Enda undantaget är på gymmet, när jag tränar, men då blir jag ju fortfarande lika röd i ansiktet..som innan.
Nåja, jag tror jag ska ta ett uppehåll på en vecka och se hur de reder sej..
Alltid knepigt att veta vad det är som gör vad ja... 🙂 men i mitt fall så har iaf huden närmast öronen förbättrats så mycket att det är en statistiskt säkerställd förändring och inte bara normala fluktuationer, och eftersom det sammanföll med krämanvändandet så drar jag slutsatsen att det antagligen är orsaken. Flushandet har ju också minskat och det borde också ha samband med det, men å andra sidan kan man ju inte vara säker, det är ungefär som när jag har en bra vecka mitt i sommaren nu, och nu är det ju faktiskt vinter och knastertorrt inomhus så... vi får se hur det går helt enkelt.
En lustig sak jag har noterat är att när jag dricker etanolhaltiga drycker nuförtiden så händer det rätt ofta att jag inte flushar alls, eller att det bara blir en "liten" som försvinner efter bara lätt kylning. Förr i tiden har drickande till 99% inneburit monsterflush som vägrar försvinna... vet inte om det är positivt eller negativt dock, det är ju trevligt att kunna ta några öl utan att se ut som ett freak, å andra sidan ökar det väl risken att jag blir alkis
Blir inte heller riktigt lika röd ute i kylan, fast när man kommer in i värmen kan inget stoppa rödljusen förstås... och eftersom jag aldrig tränar så har jag inga problem med att bli röd då ![[ops]](/img/smilies/ops.gif)
Pehr: Finns till salu på mänger av ställen tydligen, jag tror att vi beställde från http://www.wellwoman-europe.com/acatalog/Emerita-Paraben-Free.html men är inte säker... hur som helst spelar det nog ingen roll bara det är naturligt och att man vet vilken styrka det är, 10mg per dag skulle man tydligen ha.
Stateofloveandtrust: Vad jag märkt så har jag faktiskt märkt viss försämring när jag testade att käka Omega3-kapslar, verkar ju logiskt eftersom det ska "förbättra blodflödet", låter inte som nåt trevligt va
men det kanske förbättrar hudens skick i det långa loppet... hur som helst så är det nästan omöjligt att veta om det är ju något speciellt man äter som har den positiva eller negativa effekten tycker jag...
Dåså, en av UM's äldsta trådar håller väl sig aktiv ett tag till antar jag tyvärr ![[zzz]](/img/smilies/zzz.gif)
Jag har fått reda av en på ett engelskt forum http://www.keratosispilaris.org/ som har gjort en del forskning kring progesterone krämen, att man ska ta 1/16 tesked av krämen 2 gånger om dagen för att uppnå bästa effekten om man är man. Han hade redan efter en vecka på detta sättet fått förbättringar genom att hans hud var lite bättre, mindre "knölig" och att han redan började se vita fläckar träda fram.