Aviseringar
Rensa alla

Röda kinder!

Jag tycker att det finns mycket logik i vad gilbert1 säger, vill man nå resultat som håller i sig så måste man angripa problemet innefrån.

Mole: jag är inte mörk om man säger så , jag är väl mörkblond och jag ser svensk ut.

Men jag tror att jag har tillräckligt med testosteron efter som jag är hårig, men jag är orolig att hormonkrämerna inte kommer att hjälpa eftersom att jag inte har alla symptom som ni har. Men vilket fall är det värt att testa.

Jag ska träffa en hudläkare för första gången den 5 december men mitt hopp är inte så stort efter allt jag läst om hudläkare på denna tråden. Hoppas på det bästa i alla fall.[ops]

SvaraCitera
Mole
 Mole
Ämnesstartare

Har för mig du skrev brunt hår, bruna ögon, blir brun när du solar... det definieras som mörk i Sverige iaf 🙂 Good luck med hudläkaren iaf, skriv om du hittat någon som inte varit en idiot, får korka upp champagnen isåfall, och ölen såklart [cheers]

SvaraCitera

Jaa, jag skrev det och det stämmer att jag är nog mörk med svenska mått mätt
skulle nog varit lite mer precis i min beskrivning.

Jaa, jag hoppas fan på det har ingen erfarenhet av dom där personerna men min mamma är sjuksköterska och hon säger att den jag ska få träffa är bra.
Hon håller föredrag om hur viktigt det är att ta unga personers hudbesvär på allvar och sånt så det låter positivt.

Det känns som att det här problemet aldrig blir taget på allvar , jag är säker på att om det hade blivit det så hade det funnits hjälp att få för längesen.

Ha det fint allihop!

SvaraCitera

Jag väntar med iver förväntan på om du ska märka någon skillnad, Mole. Våra symptom är i princip identiska, så om det lindrar dig så bör det svara likadant mot mig. Sorry, för att jag inte testar det samtidigt som dig [ops]

Jag har just nu inte tid att sätta mig in i hur de olika hormonerna verkar och vilka aktiva substanser det är (fullt upp med examensarbete), men någon gång framöver ska jag leta upp fakta från säkra källor.

Apropå vilka som är röda eller inte så har jag sett en mörkhårig halvsvensk (Turkiet + Sverige) som haft KP och lite röda kinder (men inte lidit av flushar), dvs. med mörkt hår. Personligen är jag mer av nordiskt utseende, men med brunt hår. Så jag tror att det kan finnas bland alla kulörer. Mongolerna är ju mörkhåriga, men jag har aldrig sett en riktigt mörk person med röda kinder. Även om huden är väldigt mörk så bör ju det röda kunna tydas genom huden, men jag kan ha fel där.

Stateofloveandtrust: Du kanske kan fråga hudläkaren om de olika hormonerna och vilken verkan de kan utföra på kärlsammandragningar, samt deras inverkan på hypotalamus (kroppens termostat). Passa också på att fråga om skillnaden mellan syntetiska och "naturliga" hormoner och vad som är vetenskapligt belagt av det. Det är inte säkert att läkaren vet det, men att fråga kan det vara värt. Om personen inte vet så kanske denne kan hänvisa till någon annan. Biokemi är inte så lätt som det verkar vid en första anblick...

Ha det gött folk! [cool]

SvaraCitera
Daniel

Hej alla!

Vi är många som väntar ivrigt nu..

SvaraCitera

Jag är också bara typiskt brunhårig, blåa ögon och vanligt vitt skinn, förutom prickarna då ... men jag hoppas verkligen att Moles kinder förbättras, och flusherna då jag har exakt identiska problem som Mole har till pricken.

Håller tummarna [smile]

SvaraCitera
Mole
 Mole
Ämnesstartare

Ptjaaa... nu är jag är ju väldigt onormal av mig rent allmänt, så eventuella effekter på mig efter denna högst okliniska studie kan ju knappast tolkas som (icke)vetenskapligt bekräftade, speciellt inte om vi bara har EN försökskanin... vore ju önskvärt med åtminstone ett par kontrollhamstrar också, men det är visst illa ställt med feghet och/eller snålhet? [smile]

Men men... vad gör man inte för mänskligheten. Återkommer när jag muterat till hybridliknande varelse av okänd form, alternativt är tillbaks på ruta ett.

SvaraCitera

Avalanche:Jag ska fråga så mkt jag kan om hormorner och så vidare när jag kommer dit.

Jag kommer att testa hormon-krämerna i vilket fall men jag väntar tills det att jag har varit hos hudläkaren.

Jag har testat Murads Redness Therapy i ett par månader och jag kan ju säga att det är skönt för ansiket och det lugnar sig lite, men med tanke på hur dyrt det är så tycker jag inte att det är värt pengarna i alla fall inte för mej.[no-no]

SvaraCitera

Mole:

Ptjaaa... nu är jag är ju väldigt onormal av mig rent allmänt, så eventuella effekter på mig efter denna högst okliniska studie kan ju knappast tolkas som (icke)vetenskapligt bekräftade, speciellt inte om vi bara har EN försökskanin... vore ju önskvärt med åtminstone ett par kontrollhamstrar också

Så du har märkt av positiva resultat?

SvaraCitera
Mole
 Mole
Ämnesstartare

Nej det skrev jag väl inte? :p har ju bara gått fem dagar så... kinderna flushar på som vanligt, KP'n på armarna har faktiskt minskat lite, för tidigt att avgöra om det är något bestående dock, kan ju variera lite "naturligt" från dag till dag tycker jag. Att dricka en ordentlig mängd alkohol t.ex. gör alltid att man känns slät som en bebis dagen efter, men det har jag faktiskt avstått från så det kan ju vara de läskiga hormonerna at work [cheers]

Förresten, nu när det har varit kallt ute så blir ju alltid inomhusluften torr och jävlig, vilket alltid förvärrar saker för mig... luften blir knastertorr på max 30% relativ fuktighet och huden stramar och flushar vilt. Sedan är man ju nästan alltid inne också så det är inte som på sommaren när utomhusvistelse och fuktigare luft hjälper lite... av någon anledning (värme)flushar jag nästan aldrig utomhus utan uppenbar provocering, måste ju vara något med inomhusluften...

Skulle behöva ha nån slags fungerande fuktighetskräm för stoppljusen, men de jag testat har alltid provocerad fram flushar lika illa som den torra luften, även om de varit för s.k "känslig hud", antar att min är ett steg värre :p tips nån?

SvaraCitera

Jag upplever inte heller någon förbättring eller försämring av fuktighetskrämer, de gör ingen skillnad. Men jag har blivit tvungen att använda någon slags fuktighetsgivande kräm sedan jag fått fleratalet bakterieinfektioner, möjligen till viss del beroende av att de trängt in genom små sprickor på händerna osv. Jag använder salva både på händerna och ansiktet, varje kväll. Gör jag det på morgonen så blir huden irriterad och en fin flush startar.

Mole, jag brukar på somrarna vara ute åtminstone en månad i sträck och då sova i tält, men faktum är att flusharna kommer även då. Inte då jag gått in i tältet, utan på kvällen bara, så det är tyvärr inte bara inomhusluften som startar dem. Men det är i alla fall betydligt färre gånger som de uppträder utomhus än inomhus.

Hehe, jag tror nog att du klarar dig från att hybridiseras till en udda varelse, Mole. Doserna från den lilla "ärtklicken" är ju inte så stor, men det återstår att se [tard]

Stateofloveandtrust: Vad bra att du tänker fråga hudläkaren om hormonerna! [bigcheers]

SvaraCitera

Hudläkaren kommer att säga att de är lönlöst att testa hormonkrämen, de sa iaf 3 av de hudläkarna ja träffade..

SvaraCitera
Mole
 Mole
Ämnesstartare

Skulle varit glad om jag kunde använda nån fuktighetskräm utan problem, av alla fuktighetskrämer jag testat så har jag märkt en nämnvärd försämring... inte så många iofs, men samtidigt så försämrar ju torr hud också, det är lite av ett moment 22.

Den enda hudprodukten jag testat och som inte haft någon negativ effekt är Zinco, egentligen en solkräm, skyddar ju mot solen förstås men använder mest för att dämpa blek/rödheten... har kanske en liten positiv effekt mot själva flusharna ibland också, och eftersom den är tinted så dämpar den ju rödheten som sagt, negativa är väl att det kan se ut som smink om man tar för mycket eller inte smetar jämnt, speciellt i dagsljus... men om någon påpekar kan man ju alltid säga som det är; det är solkräm! [cool]

Here's a link:
http://www.lindasy.com/store/index.php?main_page=product_bodycare_info&products_...

Avalanche, varma kvällar eller? brukar ju bli svalt och skönt på kvällarna, och mörkret är ju alltid uppskattat också [rolleyes] Brukar vara såhär ungefär... om jag inte anstränger mig/koncentrerar mig alls så brukar flusharna kunna komma bara det är över ca 17-18C inomhus, vilket det alltid är... men utomhus måste det vara uppemot 25C för att det ska vara risk för spontanflushar bara av att sitta och dega...

SvaraCitera

Hopppas att ni som testar hormon-joxet rapporterar i denna tråd, verkligen intressant att se om det har någon effekt (vet att det hade det för dig gilbert men om det finns effekt för flera är det så mycket mer sannolikt att det är en universell lösning...).

Annars hoppas jag mest på Chanel's Thermopigment-kräm, lova att ni alla håller tummarna för att den kommer ut i årsskiftet som jag hört från diverse rykten!

SvaraCitera

Mole, jo, det är sällan spontanflushar uppkommer genom att bara sitta och ta det lugnt utomhus. Men när jag är ute om somrarna så har jag ansträngt mig hela dagen och blivit exponerad för både sol och vind, vilket verkligen retar upp de små kärlen. Det är ofta då kvällsflusharna sätter in, även utomhus. Men jag är hellre utomhus än inomhus, dessutom hjälper mörkret till att göra att det röda inte syns så tydligt som under lysrör [cute]

Zinco kanske inte är så dumt. Fungerar det likadant med "vanliga" solskyddskrämer också, alltså effektmässigt mot flushandet? Förut köpte jag en slags "brun-utan-sol-kräm" på apoteket (ACO), men det dolde inte så mycket, men man blev brun dock och folk frågade om jag solade solarium [confused]

gilbert1: Jaså, läkarna sa att det var lönlöst med hormonkrämerna. Ja, jag vet inte om de har rätt, eller om de säger så för att de inte har någon erfarenhet av det. Med erfarenhet men jag i det här fallet erfarenhet av hormoner och kärlsammandragningar + hypotalamus.

SvaraCitera