iddqd:
har du gjort så som jag sa och jämfört med facit?
hur exakt gör man formeln ser ju ut såhär : trapetsmetoden = w*f(a)+f(b)/2 vad är vad och vad skall sättas in i funktionen? Kan du visa? Tack så hemskt mycket! 🙂
Anura:
hur exakt gör man formeln ser ju ut såhär : trapetsmetoden = w*f(a)+f(b)/2 vad är vad och vad skall sättas in i funktionen? Kan du visa? Tack så hemskt mycket! 🙂
w är bredden på intervallet. a är där intervallet börjar och b där det slutar. eller tvärtom. tycker dock formeln ser lite konstig ut. w*(f(a)+f(b))/2 borde det vara. Då blir det typ rätt. Föreslår att du läser här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Trapetsregeln
Alltså, det är rätt meningslöst att lära sig en formel om man inte förstår det bakomliggande tänket. Titta på bilderna i länken så borde det ringa en klocka. Med trapetsmetoden så räknar man ut arean under det röda strecket istället för det blåa.
iddqd: *(f(a)+f(b))/2 borde det vara. Då blir det typ rätt.
då blir de första uppgiften = 1/2 * (f(1) * f(0)/2? = (1/2) * (1+2*1-1^2 * 1+2*0-0^2/2)?
Anura:
då blir de första uppgiften = 1/2 * (f(1) * f(0)/2? = (1/2) * (1+2*1-1^2 * 1+2*0-0^2/2)?
det blir 2*(f(0)+f(2))/2 = f(0)+f(2).
iddqd:
det blir 2*(f(0)+f(2))/2 = f(0)+f(2).
läste på fel uppgift. det blir 1*(f(0)+f(1))/2.
iddqd: 1
vart kommer 1an ifrån om man får fråga? Är de övre gränsen alltså intervallet? 🙂 Om du har lust med ett till tal.. den där med 4e^-x då blir de väl 2*f(0) + f(2)/2? Men när jag gör det så blir de helt fel.. :s Tack åter igen! 🙂
iddqd: f(0)+f(2).
vilket man sätter i funktionen f(0) = 4e^-0 + f(2) = 4e^-2 = 4.5413.. svart skall bli 3,74? :s
Anura:
vilket man sätter i funktionen f(0) = 4e^-0 + f(2) = 4e^-2 = 4.5413.. svart skall bli 3,74? :s
Missade att du ska använda två intervall. Testa igen. Räkna först ut för intervallet 0-1 och sedan 1-2. Lägg ihop.
iddqd:
Missade att du ska använda två intervall. Testa igen. Räkna först ut för intervallet 0-1 och sedan 1-2. Lägg ihop.
Alltså (f(0)+f(1))/2 + (f(1)+f(2))/2.
iddqd:
Alltså (f(0)+f(1))/2 + (f(1)+f(2))/2.
så alltså 4^-01+4e^-1/2 + 4e^-1 + 4e^-2 /2 varför tar man funktionsvärde 1?
Anura:
så alltså 4^-01+4e^-1/2 + 4e^-1 + 4e^-2 /2 varför tar man funktionsvärde 1?
För att man ska ha två intervaller som gissningsvis ska vara lika stora och då behöver man först räkna ut för intervaller 0-1 och sedan 1-2, som jag förklarade tidigare.
Matte 2b var roligt. Fick ett E i matte 1, men satsade sedan ordentligt och lyckades höja mig betygsmässigt fyra betygssteg till ett A i matte 2b. Historia skapades på mitt gymnasium. Jobba, jobba, jobba med matte! Det är nyckeln...
iddqd: För att man ska ha två intervaller som gissningsvis ska vara lika stora och då behöver man först räkna ut för intervaller 0-1 och sedan 1-2, som jag förklarade tidigare.
jaha så om de skulle stå övre 4 och undre 0 hur skulle man räkna ut då? är de 0-2 och 4-1? Tack igen uppskattar det en hel del! 🙂