Aviseringar
Rensa alla

I mina tankar just nu-tråden #2

latest comments

Ämnesstartare

fy satan vad smutsig min dator är

SvaraCitera
Ämnesstartare

Även om detta tentapluggande är hemskt tråkigt så är jag rätt glad över att ha en examinator som skriver tentor med (dålig) humor i var och varannan uppgift. Det bidrar till att minska misären.

SvaraCitera

Qulikilavisier: I och med att jag följer mitt eget råd, och därför frågar människor vad de menar, när det finns rum för missuppfattningar, ser jag det som en relativt liten sannolikhet.

Tumme upp

Qulikilavisier: En sannolikhet man visserligen fortfarande bör ta hänsyn till, naturligtvis - arrogant vore det annars.

Tumme upp

Qulikilavisier: Om du vill försöka visa mig att min uppfattning är fel, är det ett opedagogiskt sätt att göra det på, genom att underkänna min upplevelse. Visa istället på de gånger feministrörelsen har visat sig tolerant, förstående och konstruktiv och låt mig ta del av den erfarenheter du besitter av rörelsens andra sidor; jag är som sagt inte alls slutgiltig i min uppfattning och tar gärna del av ny empiri och information för att uppdatera och/eller revidera tidigare föreställningar.

Feminister känner ofta väldigt starkt i diverse frågor och blir upprörda över orättvisor. I många fall ser man ingen direkt anledning till att vara förstående mot personer som inte delar värderingsmässiga grundpelare med en själv. Så du har kanske rätt i att feminister rent generellt tenderar att vara dömande, men enligt mig brukar det i de flesta fall finnas goda orsaker till det. Daltar man för mycket med t.ex. antifeminister så är chansen att de ändrar sig förhållandevis liten.

Qulikilavisier: Min nuvarande uppfattning bygger bara på den kontakt jag hittills har haft med rörelsen, vilket är en limiterad sådan. Då medföljer det naturligt att jag också är medveten om begränsningarna det innebär. Skål

Tumme upp

Qulikilavisier: Jag anser att det finns en orimlighet i förväntas skriva ut alla detaljer med tanke på trådens natur; man skriver för sig själv, men framför andras ögon. Man skriver inte till dem. Åtminstone är det mitt brukssätt.

Då förstår jag! Jag var visst lite hård mot dig, där i början. Man bör förstås ta sådana kommentarer med en nypa salt i de fall då man inte vet den fullständiga kontext de yttrats i.

Qulikilavisier: Det är tråkigt att du uppfattade så. Tumme ned Jag förstår varför, efter att ha lyssnat till vad du har att säga - men jag upprepar att fördömelse aldrig var aktuellt. Det gläder mig att tjafs aldrig var syftet - sådant tycker jag bara är tråkigt och onödigt energiförbrukande.

Det glädjer mig att du inte var ute efter att smutskasta feministrörelsen, och är villig att förstå den. Anser du dina egna värderingar skilja sig nämnvärt från feministers?

Qulikilavisier: Jag tycker att vi, när vi väl började förklara hur vi menade och tänkt med det vi sade, att vi kunnat utbyta ganska konstruktiv kritik och tankar - det är bra.

Absolut. Skål Skönt att vi kunde förstå varandra lite bättre.

SvaraCitera

Tickstart:

Tja, de två språk vi använder i kursen, Haskell och Prolog, är lite annorlunda från "vanliga" språk.. Haskell är ett funktionellt språk, allt är funktioner (tänk matematik) och evaluerbart, utan sidoeffekter Rodnar Det är inte tal om några variabler hit och dit :$ det är rätt kraftfullt och koncist, typ i tex Java om du kallar (kallar, i haskell kallar man inte på funktioner, de evalueras) på en funktion (hittar på en simpel) "divide(a, b)" får du ett fel om du inte ger en fullständig variabellista, men i haskell genererar "divide a" (inget b) en ny funktion, kalla den g, som sedan endast tar ett argument, nämligen det vi utelämnade, dvs "g b" :$

så typ, funktionen "gångraAlltMedTvå" kan du konstruera genom att bara skriva
gångraAlltMedTvå = (2*)

Prolog är ett logiskt språk, så resultatet kan också vara det du stoppar in i metoden. Typ i Java igen, där skriver man tex "Int g = divide(a, b);", men i prolog hade motsvarande sak blivit "divide(a, b, g).", och du kan stoppa in tex "divide(X, 2, 5)", och då få fram X = 10, allt kan göras baklänges så att säga (:

tror jag fattar lite iaf!

Tickstart: men det är inte kul!  du måste hjälpa mig, ingen av mina vänner kan.. Jag har bara köpt en cykelslang av henne och tyckte hon var söt, men sa inget där och så, jag som lovat mig själv att aldrig tveka med sånt mer  helvete. Hur ska jag göra!?

oj, känns svårt. blir så konstigt att stöta på folk som jobbar

SvaraCitera
Ämnesstartare

Har en svullen halsmandel uhuhuu :(( Inga gulvita fläckar på den iallafall.....

SvaraCitera

Jag är en zebrafink. Jag lägger nötter i din hårbotten av omtanke och springer omkring i taket av ingen anledning alls. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

Då tar vi helg! 

SvaraCitera
Ämnesstartare

Justitia:

men enligt mig brukar det i de flesta fall finnas goda orsaker till det. Daltar man för mycket med t.ex. antifeminister så är chansen att de ändrar sig förhållandevis liten

Min personliga förhållning är att aldrig döma folk, utan att enligt bästa förmåga snarast försök förstå och empatisera med de som inte delar mina värdegrunder. Genom att lyssna och samtala med respekt, lugn och öppenhet, tror jag man har lättare att att nå fram till meningsmotståndarna. Jag tror att få vill lyssna på arga röster som i hård ton kritiserar ett synsätt man själv tar för givet - ta bara missförståndet som uppkom mellan oss, som exempel. Du tog illa vid dig när du uppfattade att jag gått till attack och fördömde feministrörelsen.  Liksom du tog illa vid av det, ser jag att antifeminister säkert skulle kunna ta illa vid när feminister med hård ton pressar på deras budskap och argument. Det i sig ger ett osmickrande intryck, tror jag. Det är så "feminazi"-begreppet uppstod.

Jag kan definitivt förstå frustrationen och upprättelse-motivationen bakom de hårda tonerna; ofta är man själv bunden av de kedjor man vill bekämpa, och att då stöta på människor som man uppfattar vill upprätthålla/är likgiltiga till dessa kedjors existens, kan vara mycket upprörande; det kan upplevas rent kränkande. Och jag förstår det, det är inte alls konstigt. Men är det konstruktivt ? Kommer "feminaziering" av jämlikhetskampen - till följd av hårda ord/röster - gynna oss och alla andra utsatta för strukturellt förtryck? Jag tror snarast att det är explicit skadligt, både för en själv och för för hela rörelsen.

Jag anser att det finns en balansgång att ta hänsyn till. Att understryka förtryckets illegitimitet är en sak, men att gå till att bli aggressiv, är en annan. En sak jag tycker är viktigt att komma ihåg, är att antifeministerna minst lika mycket är underkastade dagens strukturella realitet. De väljer sina platser lika lite som kvinnor väljer sin underordning; att ta till hårda bud mot dessa är alltså inte endast destruktivt, utan felaktigt skuldbeläggning. Såvida ingen medvetet agerar förtryckande och vet precis vad de håller på med, ser jag inte att skuld bör läggas. Däremot kan man förklara problematiken med beteendet, likt man kan tala om för det ovetande barnet varför det är fel att slåss - sedan har jag svårt att tänka mig skuldbeläggningens plats i ett samhälle som erkänner det sociala arvets vikt för vilka vi är och hur vi tycker, tänker och handlar.

Hur tänker du kring det här?

Justitia: Det glädjer mig att du inte var ute efter att smutskasta feministrörelsen, och är villig att förstå den. Anser du dina egna värderingar skilja sig nämnvärt från feministers?

Jag ser mig själv som en del utav de krafter som vill fria människan och uppnå ett jämlikt samhälle. Min bild gällande detta är främst inspirerad av av intersektionalismen och anarkafeminismen. Jag har ingen uttalad ståndpunkt vad gäller arv kontra miljö ; oavsett medfödda eller efterkonstruerade roller, ser jag ingen anledning för att dessa ska var ett hinder för en människa som väljer att te sig utanför dess ram.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är kul att utbyta tankar med dig, Justitia. Uppskattar detta. 

SvaraCitera

Tickstart:
Har ett kondompaket jag vann av Landstinget (don't ask..) som det står

Vill du?
- Ja
- Nej
- Kanske

som man kan kryssa i. Kanske kan räcka över den Rodnar

hahaha

SvaraCitera

Blivande_japan: du missförstår mig.

Aah antar väl att jag gör det.. men du får ha en trevlig helg 🙂

SvaraCitera

SvaraCitera
Ämnesstartare

är de ens normalt att grannar går in på ens balkong :s

SvaraCitera

Anura:
är de ens normalt att grannar går in på ens balkong :s

Nej, be dem vänligen att gå

SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Nej, be dem vänligen att gå

de sjuka är att de även vissa som har snott våra grejer här utan att ens fråga, vuxna människor :s

SvaraCitera
latest comments