Aviseringar
Rensa alla

I mina tankar just nu-tråden #2

latest comments

NEMI
 NEMI

Hur hamnade jag här.

SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Hur hamnade jag här.

LedsenHjärta

SvaraCitera

I mina tankar just nu, dödar jag honom över och över....

SvaraCitera
Ämnesstartare

Jobbat dygnet runt.. Godnatt! TröttTröttTröttTröttTrött...Sover

SvaraCitera
Ämnesstartare

lonelygirl:
I mina tankar just nu, dödar jag honom över och över....

engelskasyndromet

SvaraCitera

Zerafina:

engelskasyndromet

grammatiknazistsyndromet 

SvaraCitera
Ämnesstartare

Varm choklad 🙂

SvaraCitera
Ämnesstartare

lonelygirl:

grammatiknazistsyndromet 

Haha sorry! Blink

SvaraCitera
time
 time

Vill så himla gärna göra en satirisk sketch på Smaug för han var så otroligt full of it, den draken. (Ja, jag kom just hem från Hobbit.)

"MINA TÄNDER ÄR SVÄRD! MINA KLOR ÄR SPJUT! JAG ÄR DÖDEN!"
[en timme senare, smaug sitter med en tekopp i handen]
"...OCH JAG TALAR TRE SPRÅK FLYTANDE! JAG STICKAR PÅ FRITIDEN! JAG SAMLAR PÅ FRIMÄRKEN!"

SvaraCitera
mynona

Chib: Frågan är om någon av er ska behöva "tåla" gräl och otrevlig ton överhuvudtaget. Slentrianmässig irritation eller fullskalig ilska - det var tråkigt att den diskussionen tog en sådan törn.

Det kan man tycka, men här gör jag mig inget samvete då det inte var jag som insisterade på fortsatt samtal efter att jag gjort klart att jag inte var intresserad. Jag skulle inte ha behövt tåla att pressas till fortsatt deklarering och det resulterade i att han fick acceptera konsekvensen. Alla människor är inte lika känsliga. Det gick bra och frid och allmän harmoni råder mellan mig och NachacBlink

Chib: Det du säger här kan tänkas betraktas som motsägelsefullt i förhållande till vad du yttrat om elitism ovan. Detta på grund av frasen "barnsligt hävdelsebegär", som kan uppfattas ha en avfärdande och förminskande ton. Som att de utan barnsliga hävdelsebegär är av en mer önskvärd sort. Jag vet inte om du själv var medveten om det när du skrev det.

Visst inte. Att man tycker illa om vissa egenskaper är inte samma sak som att man anser att den människan är mindre värd som människa för att de har de egenskaperna. Jag anser att nazister har avskyvärda åsikter, men jag anser för den skull inte att de är mindre värda än mig bara för att jag ser ned på deras åsikter. Jag anser att värdering av status och prestige är barnsligt och jag ser ned på de värderingarna, men det innebär inte att jag anser att de som har dessa värderingarna är mindervärdiga. Jag har vänner med åsikter jag tycker illa om: jag avskyr dessa åsikter, men det hindrar mig inte från att gilla dem som personer, även om de kanske inte hade attraherat mig som personer om jag hade känt till dessa åsikter innan vi lärt känna varandra. Man får skilja på åsikt och person, på värdering och tycke. Stöter jag på personer med sådana åsikter talar jag som regel inte heller om för dem att jag anser att de är barnsliga eftersom det skulle orsaka onödiga konflikter och upprördhet. Det råder alltså ingen motsägelse alls för mig att vara medveten eller omedveten om. Jag anser att alla har samma värde; det innebär inte att jag känner sympati för alla eller älskar alla för den skull. Grundläggande respekt har jag som princip att visa för alla. Personlig respekt är en annan fråga. 

Chib: Det jag försökte illustrera och fråga dig,  var ifall elitism kan rättfärdigas om den bygger på faktiska omständigheter. Grupp X har mer av Z,  en högt uppskattad egenskap, medan grupp Y inte har . Är det fel att grupp X har högre anseende och allmänt bättre ställning i samhället?

Nej verkligen inte, i mina ögon. Elitism är i sig etiskt förkastligt. Det är inte etiskt att anse att någon är mer värd för att den har egenskaper eller kompetens som kan vara till nytta eller anses attraktiva och tilldragande. Sådana tankar ledde en gång till tvångsteriliseringar. Alla bör visas lika respekt i samhället. Att man visar extra sympati och tillgivenhet för folk man gillar av personliga skäl, det är en annan sak. Likvärdig samhällsrespekt är däremot en viktig princip. Status, som att personer med högre lön ska anses "finare", att människor med högre examina automatiskt ska ses som intelligentare, det känner jag avsmak för. Denna avsmak skulle jag dock självklart dölja och inte låtsas om ifall jag träffade en person med sådana åsikter privat, eftersom det inte vore god hänsyn och respekt att visa mitt ogillande. Men jag skulle aldrig ge sådana åsikter mitt godkännande. Byt ut den egenskap Z du talar om ovan mot exempelvis skönhet så kanske det illustrerar saken: ja, skönhet innebär att man kan bli sexuellt attraherad av grupp X, medan man inte blir det av grupp Y som saknar denna egenskap - men det vore förkastligt att anse att vackra människor därför borde ha mer status och anses mer värda i samhället. Det är oerhört viktigt i mina ögon att inte ge efter för elitism, som för mig tyder på dålig karaktär, utan kvarhålla tanken på alls lika människovärde oavsett ens personliga smaker och preferenser.

SvaraCitera

Xuzkie: Jobbat dygnet runt.. Godnatt! TröttTröttTröttTröttTrött...Sover

Cash is king my friend!!PartyGlatt skålande

SvaraCitera
NEMI
 NEMI

tumblr_mx5hwddmun1t11wf1o1_500_529cdbb6d

Kan titta på den hur länge som helst

SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
tumblr_mx5hwddmun1t11wf1o1_500_529cdbb6d