Nahual:
http://mittid.story.aftonbladet.se/chapter/pim/jag älskar Pim
När man av någon anledning bara tycker det är fööör jobbigt att komma ut som lesbisk. 
God morgon världen och en stor kram till alla 
Nya_Niklas:
När man av någon anledning bara tycker det är fööör jobbigt att komma ut som lesbisk.
pga då tkr man det är mer nice att komma ut som ickebinär 
Man kommer ut som ickebinär när man haft alla möjliga hårfärger och nu saknar idéer som genererar uppmärksamhet utan krav på egen prestation.
Jomen absolut. Bra iakttagelse. Djup analys. Heja
Kan någon presentera en bättre hypotes så är jag öppen för det. Har seriöst letat men utan framgång.
Jag köper känsdysfori, att man kan födas med attribut som får en att identifiera sig mer med de stereotypa egenskaperna av ett visst kön.
Men vilka ramar förhåller man sig till när man påstår att man inte känner sig som något kön alls? Vad ska det ens betyda? Vad är det Pim inte känner egentligen?
Tror det Pim egentligen känner är att vara speciell. Tror hen finner sig väldigt tillfreds med det också.
Har inget intresse av att presentera en bra hypotes av den enkla anledningen att jag inte är tillräckligt törstande efter att ta reda på huruvida en persons känslor är "sanna" eller genuina. Sen är det ju inte supermärkligt att de ickebinära transpersoner/transpersoner generellt du ser är de som tar mest plats och föredrar uppmärksamhet mest, men din beskrivning skiljer sig väldigt mycket från de personer jag känner och på andra sätt tar del av.
harkrank:
Har inget intresse av att presentera en bra hypotes av den enkla anledningen att jag inte är tillräckligt törstande efter att ta reda på huruvida en persons känslor är "sanna" eller genuina. Sen är det ju inte supermärkligt att de ickebinära transpersoner/transpersoner generellt du ser är de som tar mest plats och föredrar uppmärksamhet mest, men din beskrivning skiljer sig väldigt mycket från de personer jag känner och på andra sätt tar del av.
Asså personerna i fråga är såklart övertygade om det de känner. Det är inte som jag tror att de luras. Men det är inte individens känslor som är intressanta. Därav behöver man inte göra någon upprörd genom att ifrågasätta denne direkt.
Det intressanta är ju vad det faktiskt innebär att känna sig som ett visst kön. Har aldrig sett någon, varken trans eller cis ge en förklaring på hur det skulle gå till.
Att inte känna sig som det kön man är tilldelad är lätt att förstå; man har egenskaper som inte passar in i den traditionella könsrollen man fötts i, men som passar mer i den motsatta. Detta hjälper en dock inte att förstå vad det betyder att "känna sig som x".
När det kommer till ickebinära så blir den bästa och mest trovärdiga förklaringen då att personen i fråga inte känner sig hemma med varken de manliga eller kvinnliga stereotypa könsrollerna? Betyder detta att folk bör förväntas behandla dig annorlunda? Jag tycker inte man har ett starkt case där.
Var träffar du f.ö. dessa ickebinära människor? s:
Nahual:
Asså personerna i fråga är såklart övertygade om det de känner. Det är inte som jag tror att de luras. Men det är inte individens känslor som är intressanta. Därav behöver man inte göra någon upprörd genom att ifrågasätta denne direkt.
Det intressanta är ju vad det faktiskt innebär att känna sig som ett visst kön. Har aldrig sett någon, varken trans eller cis ge en förklaring på hur det skulle gå till.Att inte känna sig som det kön man är tilldelad är lätt att förstå; man har egenskaper som inte passar in i den traditionella könsrollen man fötts i, men som passar mer i den motsatta. Detta hjälper en dock inte att förstå vad det betyder att "känna sig som x".
När det kommer till ickebinära så blir den bästa och mest trovärdiga förklaringen då att personen i fråga inte känner sig hemma med varken de manliga eller kvinnliga stereotypa könsrollerna? Betyder detta att folk bör förväntas behandla dig annorlunda? Jag tycker inte man har ett starkt case där.
Var träffar du f.ö. dessa ickebinära människor? s:
Kan väl tycka att det är ungefär lika otrevligt att spekulera om en specifik person utan dennes närvaro som det vore att fråga den hur den känner, men vi kanske tycker olika där.
Hmm, ge en förklaring till hur vad skulle gå till?
"känna sig som X" Åsyftar då att inte känna sig som varken eller/båda?
Vet faktiskt inte om jag tycker att det är precis så galet och svårt att förstå som du. Det handlar väl ibland om att inte vara bekväm i hur man fötts och det sättet man pga det bemöts, utan att för den sakens skull tillskriva sig motsvarande för det andra könet. Men jag har knappast tillräckligt bra koll på det här.
Jadu, har inte direkt letat. Men det finns väl tre-fyra jag möter mer eller mindre dagligen i skolan iaf. Det finns säkert fler i ens närhet än man är medveten om.
Nahual: Det intressanta är ju vad det faktiskt innebär att känna sig som ett visst kön. Har aldrig sett någon, varken trans eller cis ge en förklaring på hur det skulle gå till.
lol sluta abstrahera så mycket, det är klart att situationen framstår som absurd då. om man inte kan identifiera sig med någon av de stereotypa sociala roller som erbjuds inom ett visst kön utan snarare väldigt klart identifierar sig med de roller som finns för det motsatta könet, så "känner man sig" inte som X utan som Y. det är inte rocket science att greppa vilka sociala beteenden som är normala och okej för en kille och vilka som är normala och okej för en tjej i en viss situation, detta kan människor uppfatta intuitivt. mönster och normer existerar och ibland faller man utanför dessa mönster utan att själv rå för det. efter en viss mognadsålder börjar människor fatta att de inte passar in på sitt eget köns normativa beteenden utan att de snarare alltid velat bete sig som något annat. då känner man sig inte som sitt kön. det är allt.
ifall det på något vis är svårt att greppa hur man kan känna sig som ett tredje kön Z som du inte anser existerar, så förstår jag att det blir krångligt. hur vet du att du är du? hur känner du dig när du menar att du känner dig som dig själv? vad är det egentligen som pågår inom dig när du har bestämt dig för att det måste vara SÅHÄR, Nahual, du är? ingen annan har erfarenhet av detta, så hur tänker du dig att det ska vara möjligt för en transperson eller ickebinär att på studs förklara för dig hur de upplever sitt kön, när ens personliga identitet aldrig är något som går att förklara för andra människor?
En ickebinär person jag känner brukar ofta känna att den är besvärad av att ha någon fysisk form överhuvudtaget, att den har väldigt svårt att förlika sig med sin kropp och ibland känner att den känns helt främmande.
En tanke på ungefär samma ämne är att en annan person brukar prata om att ifall man inte vet en persons pronomen gör man bäst i att säga 'den' eller 'hen' alternativt personens namn när man pratar om den. Det kan väl iofs vara bra, men tänker att det lika mycket kan upplevas något respektlöst för andra. Om man exempelvis pratar om en person som föddes till det biologiska könet kvinna men uppfattar sig vara man. Kallar man då den personen för 'den' eller 'hen' blir det ju lite att ogiltigförklara honom som vad han faktiskt är.
fett uttråkad, vill ha sällskap 🙁
harkrank:
Kan väl tycka att det är ungefär lika otrevligt att spekulera om en specifik person utan dennes närvaro som det vore att fråga den hur den känner, men vi kanske tycker olika där.
Specifika personer är som sagt inte intressanta i diskussionen.
harkrank: Hmm, ge en förklaring till hur vad skulle gå till?
Om jag påstår att jag känner mig norsk och någon frågar vad det innebär så kan jag t.ex. säga att jag tycker lusekoftor är mysiga, att det pirrar skönt i magen när jag skriver "laks" istället för "lax", att Rybaks stråkar sätter kroppen i gungning och att en fredag då jag ikke är på tur är en fredag då jag blir sur.
Om någon påstår att hen känner sig som en man, hur skulle det se ut?
harkrank: "känna sig som X" Åsyftar då att inte känna sig som varken eller/båda?
Vet faktiskt inte om jag tycker att det är precis så galet och svårt att förstå som du. Det handlar väl ibland om att inte vara bekväm i hur man fötts och det sättet man pga det bemöts, utan att för den sakens skull tillskriva sig motsvarande för det andra könet. Men jag har knappast tillräckligt bra koll på det här.
"känna sig som x"=vad det faktiskt betyder att känna sig som man/kvinna. Inte vad det betyder att vara obekväm i det könet man föddes som.
Allt jag undrar är vad som menas med att känna sig som ett visst kön. Jag har inte hittat någon som kan ge ett svar på det.
harkrank: Jadu, har inte direkt letat. Men det finns väl tre-fyra jag möter mer eller mindre dagligen i skolan iaf. Det finns säkert fler i ens närhet än man är medveten om.
Tror du ickebinärt är något medfött?
harkrank: En ickebinär person jag känner brukar ofta känna att den är besvärad av att ha någon fysisk form överhuvudtaget, att den har väldigt svårt att förlika sig med sin kropp och ibland känner att den känns helt främmande.
Låter inte detta mer som en psykisk åkomma man kanske bör söka hjälp för än något som busschaufförer bör ta i beakande när de pratar med sina passagerare?
harkrank: En tanke på ungefär samma ämne är att en annan person brukar prata om att ifall man inte vet en persons pronomen gör man bäst i att säga 'den' eller 'hen' alternativt personens namn när man pratar om den. Det kan väl iofs vara bra, men tänker att det lika mycket kan upplevas något respektlöst för andra. Om man exempelvis pratar om en person som föddes till det biologiska könet kvinna men uppfattar sig vara man. Kallar man då den personen för 'den' eller 'hen' blir det ju lite att ogiltigförklara honom som vad han faktiskt är.
Ibland blir jag sur när folk inte tilltalar mig med "sir" eller "boss". Men det går över rätt snabbt.
Men visst, det är nog artigast att inte anta pronomen hur som helst. Så länge man behandlar folk lika. Blir en transman upprörd över dessa extrema artikhetsupplägg så kan han bajsa ned sig.
durga:
lol sluta abstrahera så mycket, det är klart att situationen framstår som absurd då. om man inte kan identifiera sig med någon av de stereotypa sociala roller som erbjuds inom ett visst kön utan snarare väldigt klart identifierar sig med de roller som finns för det motsatta könet, så "känner man sig" inte som X utan som Y. det är inte rocket science att greppa vilka sociala beteenden som är normala och okej för en kille och vilka som är normala och okej för en tjej i en viss situation, detta kan människor uppfatta intuitivt. mönster och normer existerar och ibland faller man utanför dessa mönster utan att själv rå för det. efter en viss mognadsålder börjar människor fatta att de inte passar in på sitt eget köns normativa beteenden utan att de snarare alltid velat bete sig som något annat. då känner man sig inte som sitt kön. det är allt.
Så att gilla transformers, prutta ljudligt, köra bil och att slå folk på käften är att känna sig som en man? Nog måste du se dilemmat i detta?
durga:
ifall det på något vis är svårt att greppa hur man kan känna sig som ett tredje kön Z som du inte anser existerar, så förstår jag att det blir krångligt. hur vet du att du är du? hur känner du dig när du menar att du känner dig som dig själv? vad är det egentligen som pågår inom dig när du har bestämt dig för att det måste vara SÅHÄR, Nahual, du är? ingen annan har erfarenhet av detta, så hur tänker du dig att det ska vara möjligt för en transperson eller ickebinär att på studs förklara för dig hur de upplever sitt kön, när ens personliga identitet aldrig är något som går att förklara för andra människor?
Jag vet inte ens vad frågan "Hur vet du att du är du?" ska betyda så kan ej svara på det. Jag har heller aldrig menat att jag känner mig som mig själv. Det är ju det jag försöker påvisa inte är möjligt.
Kan du definiera "personlig identitet" så har jag med all sannolikhet inget problem alls med att förklara min egen sådan inför andra människor.