Aviseringar
Rensa alla

I mina tankar just nu-tråden #2

latest comments

Ämnesstartare

funderar på om jag bör äta något innan jag åker till skolan. Det bör jag förmodligen. men vad?

SvaraCitera
Ämnesstartare

tror det enklaste sättet att se om något är ett värderande, är att spana om det finns värdeord i beskrivning av fenomenet

SvaraCitera
Ämnesstartare

man utgår från hur något ser ut och sedan uttrycker man sin kritik för hur det fungerar och föreslår ett nytt sätt

SvaraCitera
Ämnesstartare

det kan vara ett faktum att något värderas, men värderingen behöver inte vara ett faktum i sig

SvaraCitera
Ämnesstartare

typ:

påstående: köttbullar är gott.

det här är ett värderande. det är fakta att det är ett värderande för uttrycket lever upp till de kriterier som behövs för att klassas som ett sådant.

men att kött bullar faktiskt är gott är inget faktum, för att i dagsläget har vi ingen absolut sanning och därför kan det inte vara ren fakta utan bara en åsikt.

sedan kan man undra om vi då kan säga i paragraf 1 att vi har kännedom om vad ett faktum  är om vi inte har ett perfekt/korrekt antagande om vad det innebär att något är ett faktum

SvaraCitera
Ämnesstartare

Brain = Fried Galen

SvaraCitera
Ämnesstartare

man måste nästan ponera att vetenskapens definition på "fakta/kunskap" är det som är rätt i sammanhanget. men det är inte särskilt tillfredsställande.

SvaraCitera
Ämnesstartare

fast jag kan tänka mig att alla typer av intellektuella påhitt endast är just påhitt. inget mer än människan som komplicerar saker för sig själv o ba' krånglar till det genom att skapa problem som inte finns.

varför designar vi inte vår intellektuella värld på ett sätt där vi behöver tvivla på allt? det verkar rätt ochill, faktiskt. innan människan fanns, fanns inte många av de abstrakta problem som finns idag och som funnits sedan människans födelse.

eller var det så att dom fanns innan med, men att inget innan människan hade verktyget att identifiera den? 

fast moral och etik är sådant vi skapat. hur man "bör" och varför man "bör". alla olika begrepp vi använder för att beskriva vår omvärld är skapade av oss.

är fysiska objekt mer riktiga än de icke-fysiska? finns det nivåer av "verklighet" och "sanning"?

SvaraCitera
Ämnesstartare

shit, jag måste gå till bussen nu annars kommer jag försent till skolan

ciao!

SvaraCitera
alosi

hej då!

Chibibbi:
shit, jag måste gå till bussen nu annars kommer jag försent till skolan

ciao!

SvaraCitera
Ämnesstartare

Höll typ på att dö av skräck nyss. Jag skulle logga in och så noterade jag inte att caps lock var på i och med att jag får fram användarnamnet automatiskt när jag skriver S och det tog mig ca 15 gångers skrivande av lösenord att fatta hur det låg till. Började fan leta i forumet efter aktivitet ifrån mitt konto i och med att jag fick för mig att någon skulle tagit över det. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

börjar tro att det inte finns några bra frisörer övht. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Jag skiljer på värderanden och observeranden - det gör inte du.

Inkorrekt.

Chibibbi:
Det jag erfar att man ofta gör, och det jag upplever att du i det här
fallet gör, är att man direkt drar likhetstecken mellan hög poäng och
"positivt/friskt/vad-man-nu-vill-kalla-det", för att det är det
normativa.

Det gör jag inte. Det jag observerar och påstår
är att nästan all social kommunikation sker normativt vilket innebär en
kontext där en neurotyp person har en klar fördel framför en aneurotyp. Det handlar inte om frisk, rätt eller positivt, det handlar om hur väl anpassad man är för kontexten. När det handlar om hudfärg eller sexualitet är att vara i minoritet inget problem för det påverkar inte ens förmåga att agera i samhället. Däremot påverkar det att inte befinna sig på samma våglängd socialinteraktivt som sin omgivning eftersom det innebär en svårighet som andra inte har.

Chibibbi: Det som gör autister handikappade/funktionsnedsatta, är när man utgår från att interaktionen bör ske på det normativa sättet,

Nej, när man utgår från att nästan all interaktion sker på det normativa sättet.

Chibibbi: Men vad och varför gav normen rätt att agera som måttstock för hur olika entiteter bör värderas?

Det handlar inte om värderingar. Det är inte en värdering att påstå att en person med dobbar klarar sig bättre på is än någon utan. Isen är här en metafor för det sociala fältet, vilket nästan enbart konstitueras av social interaktion från neurotypa personer där någon med dobbar, det vill säga aktuella sociala färdigheter, klarar sig bättre än någon utan.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Comrade Walter:
börjar tro att det inte finns några bra frisörer övht. 

gå till charlie

SvaraCitera
Ämnesstartare

Idag var första gången på år som jag traskade iväg till skolan utan foundation. Hurra för roaccutan.

SvaraCitera
latest comments