Kör bara kör.
FÅ IGÅNG DEN ANDRA FÖR BÖVELN OCH ABER!
Jr. HBT:
då får du godta fiendet
palla
förutsätt som sagt att jag inte är läskunnig om så
furrr jag hade ju fått bra dyngrytm nyss o nu sabbar jag den igen muu
mynona:
Jag vet att det förekom i Polen vid tiden för andra värlskriget i alla fall, men när det började har jag vaga begrepp om. Dock hade ju Polen länge mycket mindre förtryck mot judarna än övriga Europa, därav kanske inte förbudet mot att äga jord. Hur det var i Bulgarien vet jag inte.
Alltså i det gamla tsarväldet så fick ju tex judarna enbart ägna sig åt tex handel och bankirverksamhet.
dazed:
Alltså i det gamla tsarväldet så fick ju tex judarna enbart ägna sig åt tex handel och bankirverksamhet.
Ja, men Polen blev inte del av Ryssland förrän 1772-95.
Under digerdöden, då man i Tyskland brände judarna för att ha förgiftat brunnarna, så kom de första judarna till Polen där de inte funnits förut, och fick bättre villkor än i andra länder: länge ovanligt bra. Såvitt jag kan dra mig till minnes.
mynona:
Ja, men Polen blev inte del av Ryssland förrän 1772-95. Under digerdöden, då man i Tyskland brände judarna för att ha förgiftat brunnarna, så kom de första judarna till Polen där de inte funnits förut, och fick bättre villkor än i andra länder: länge ovanligt bra. Såvitt jag kan dra mig till minnes.
Du menar att detta skulle hållt i sig under tsarerna?
dazed:
Du menar att detta skulle hållt i sig under tsarerna?
Du menar att hela Polen var del av Ryssland? Österrike och Preussen fick inget?
mynona:
Du menar att hela Polen var del av Ryssland? Österrike och Preussen fick inget?
Ja det är ju iofs sant nu när du säger det. Hur fan vi nu kom hit. ![[love]](/img/smilies/love.gif)
dazed:
Ja det är ju iofs sant nu när du säger det. Hur fan vi nu kom hit.
Jag tänkte att eftersom Razorblade inte hade lust att tjafsa med mynona så kanske dazed tänkte enligt talespråket att ska något bli ordentligt gjort så får man göra det själv
mynona:
Jag tänkte att eftersom Razorblade inte hade lust att tjafsa med mynona så kanske dazed tänkte enligt talespråket att ska något bli ordentligt gjort så får man göra det själv
Känner att vi inte kan återskapa Er kemi.
dazed:
Känner att vi inte kan återskapa Er kemi.
vad är det som fattas måntro![[sad]](/img/smilies/sad.gif)
mynona:
vad är det som fattas måntro
Han är driven av jakten efter "sanningen" och har mer energi, jag vetifan.
mynona:
Det är just det jag har att invända mot anarkismen. Människor är inte goda. För att den ska fungera krävs att alla människor är goda.
för att se den som utopi krävs bara att man själv är god. men det är tillspetsat.
mynona:
Människan är inte bra nog att kunna handskas med anarki.
anarki behöver inte införas abrupt. människan har många möjligheter att förbättra sig själv och sina utsikter.
VARFÖR ÄR NUBBIE AVREGGAD?
DETTA ÄR INTE OKEJ
STORM:
VARFÖR ÄR NUBBIE AVREGGAD?
DETTA ÄR INTE OKEJ
hon skrev någon wall of text om att hon mådde asdåligt sen var hon borta.