Aviseringar
Rensa alla

I mina tankar just nu-tråden #2

latest comments older comments

Ämnesstartare

Kör bara kör.

FÅ IGÅNG DEN ANDRA FÖR BÖVELN OCH ABER!

Citera
Ämnesstartare

amsi:

det är bara hjärnspöken, det känns egentligen rätt.

hoppas de försvinner snart. du kan inte distrahera dig med något så du slipper tänka?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Berätta gärna mer om hur en hipster ser ut och vad för slags omvärldsbetraktning en hipster har. Ingen sarkasm och jag tänker inte hugga sönder dig mot en vägg.

Till att börja med bör man nog vara försiktig med att generalisera för mycket. Folk som besitter kännetecknen för att vara en hipster, behöver inte nödvändigtvis vara det eller ha intentionen att vara på ett sätt sådant sätt.

Det som gör en hipster till en hipster är att den med klar och tydlig intention försöker vara annorlunda, i allt man gör och är. Man hyser ett förakt för det som är mainstream:t och kan i vissa fall även anse sig stå över gemene man pga detta. Ofta har de udda intressen och en pretentiös framtoning med en besserwissig attityd. Exempel på intressen är konst, filosofi, film, där vederbörande gör det tydligt att man har stor kunskap inom ämnet. Litteraturvetenskap och läsning är också populära intressen inom hipsterkulturen. Särskilt klassiker får man poäng för att ha läst, då det anses vara intellektuellt och därför coolt.

Hur man utseendemässigt känner igen en hipster gör ganska tydligt på dens kläder. Ofta bärs vintage och aztecmönster. Exempel på affärer är Monki, American Apparel samt Urban Outfitters.

Hipsterkulturen är ett svar på den allmänna osäkerheten människor, framför allt ungdomar, känner inför status och klass. Man måste bevisa sig vara något, och det är där den högmodiga attityden kommer in. Man måste visa sig vara något så man får den där statusen. Ironiskt nog är det samtidigt ett slag mot alla auktoriteter, men skenet bedrar. En hipster är ett typexempel på en individ som vill framstå som extraordinär med en "I don't care"-attityd men tvärtom gör allt för att leva upp till normen "Cool", genom att just vara på det sättet.

En hipster är en osäker person som bara vill passa in och vara del av samhället, samtidigt som den vill hitta sig själv och sitt jag. Tyvärr vet den inte hur den ska kombinera dessa två för att det ska fungera. Det blir en slags ironi.

Vad jag dock bör flagga för är att man kan se ut på ett sätt som kännetecknar en sådana här figur, men inte vara en sådan. Det hela beror på om man har intentionen att vara unik och ball.

Men det här är bara min egna uppfattning och andra kan ha helt annan syn på saken.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Hipsterism är alltså bara ett annat sätt att revoltera against the establishment.

SvaraCitera
Ämnesstartare

​Krönika av Nanna Johansson, alltså detta är det ROLIGASTE och BÄSTA jag VET
Helt jävla FANTASTIIIIIIIIISKT

SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

hoppas de försvinner snart. du kan inte distrahera dig med något så du slipper tänka?

jo, försöker. jag drömde om dig och exner inatt, förresten.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh. Det hade vält ner en hög med datorspel över boken [blush]

SvaraCitera
Ämnesstartare

g*nus:

, alltså detta är det ROLIGASTE och BÄSTA jag VETHelt jävla FANTASTIIIIIIIIISKT

Gillar Nanna. Ska läsa. Lyssna*

SvaraCitera
Ämnesstartare

Något som ungdomar alltid har sysslat med i alla tider. Punken under 70-talet osv, exempelvis.

SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

jo, försöker. jag drömde om dig och exner inatt, förresten.

oj, vad drömde du om oss?

SvaraCitera
Ämnesstartare

frukostkoma

SvaraCitera
Ämnesstartare

"HÖH, NÄ INTE FAN SKA HON LAGA MAT NÄR HON ÄR SÅ SJUK"
och så går vi hem till henne och ba' häller i henne soppa
ba' trycker ner skeden i halsen påna
"NU TAR DU FAN EN SKED TILL LOTTA AV DEN HÄR SOPPAN FÖR DET ÄR BRA FÖR DIG Å VI HAR LAGAT SOPPAN MED ALL JÄVLA KÄRLEK VI KÄNNER FÖREJ"

SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

oj, vad drömde du om oss?

jag drömde att vi gick i samma skola. du strålade av glädje och mystik där du gick brevid exner i korridoren. jag frågade exner någonting som involverade fem föremål eller fem teorier. han bar orange solglasögon, och försökte se cool och onåbar ut.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill ligga med p3.

SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

jag drömde att vi gick i samma skola. du strålade av glädje och mystik där du gick brevid exner i korridoren. jag frågade exner någonting som involverade fem föremål eller fem teorier. han bar orange solglasögon, och försökte se cool och onåbar ut.

låter lustigt. undrar varför du drömde så.

mopsen:

jag tänkte på detta för någon dag sedan och måste instämma. syftet är borta.

syftet är fortfarande där, skulle jag vilja säga, men det är dömt till misslyckande när konsekvensen blir "kollektivistisk individualism".

mopsen:

men jag ser ut som abba, ju. ju. abba.

ser dock inte hur detta skulle stå i kontrast till vad jag tänkte, men jag kan ha missat något. vad tänker du?

SvaraCitera
latest comments older comments