Hänskapt:
borde inte säljas öht
qft ![]()
Ja, folk får ju tag på det hur som helst och om det inte säljs via Systemet så bränns det hemma. Men alkohol i sig är en livsfarlig drog om man tänker på mängden brott som begås på grund av alkoholhalt i blodet, så det borde egentligen vara helt jäkla totalt förbjudet. Vissa kanske klarar alkohol utan att bli bestar men dom får fortfarande dåligt omdöme och borde inte gå på gatan. Resten får dåligt omdöme OCH blir bestar, slåss och äcklar sig. Världen vore bättre om det förbjöds totalt. Ångestdämpning? Nej, ångestökning. Ångest dämpas av alkohol men när den går ur så blir det istället värre än innan (personer känner det mer eller mindre). Det bästa man kan göra från första början är att ta itu med in ångest och det är inte så svårt som det låter även om det är tufft. Jag har själv haft mycket ångest och jag har varit full två gånger i hela mitt liv och inte en gång mer. Drick coca cola eller vad som helst. Det är i alla fall inte farligt för andra människor runt om coladrickaren :).
Emot, den är för låg redan som den är.
Förövrigt så suger Systembolaget hårt.
LightenAspect:
borde egentligen vara helt jäkla totalt förbjudet.
I agree! ![[smile]](/img/smilies/smile.gif)
Liebestraum:
Är för gammal för att bry mig
När man fyllt 18 år inkluderar det också att man blir myndig. Vilket i sin mån innebär att du får göra en rad olika saker så som till exempel: Köra bil, rösta och gå ut i krig. Varför ska man då inte få dricka alkohol också, vare sig den är inköpt på krogen eller på Systembolaget. Typiskt exempel på svensk överförmynderi.
Varför fan ska man sänka åldersgränsen?
En anledning? en VETTIG anledning?
Alkohol skadar, knappast att ens frågan kommer tas upp mer än i er skoldebatt.
LightenAspect:
Men alkohol i sig är en livsfarlig drog om man tänker på mängden brott som begås på grund av alkoholhalt i blodet, så det borde egentligen vara helt jäkla totalt förbjudet.
Du tror inte att brotten skulle öka med ett förbud mot alkohol?![[tired]](/img/smilies/tired.gif)
Se till exempel förbudstiden i USA.
JAGÄRGUD:
Varför fan ska man sänka åldersgränsen?
En anledning? en VETTIG anledning?
Man kanske borde ha rätten att köpa sprit om man anses så pass vuxen att man får gifta sig och rösta fram våra ledare?
dazed:
Man kanske borde ha rätten att köpa sprit om man anses så pass vuxen att man får gifta sig och rösta fram våra ledare?
Då kan man ju dra samma resonemang med att vid 18 ska du få skjuta horse, för du är såpass vuxen att dra dina egna beslut. Det hela resulterar inte till något positivt, därmed en värdelös idé.
Det är en självisk anledning, inget som bidrar mer än dig själv möjligtvis. Och räkna med att langningen till minderåriga kommer utöka dubbelt
JAGÄRGUD:
Då kan man ju dra samma resonemang med att vid 18 ska du få skjuta horse, för du är såpass vuxen att dra dina egna beslut. Det hela resulterar inte till något positivt, därmed en värdelös idé.
Det ska man också få, tror inte att det som hindrar folk från att injicera heroin i pungen först och främst är att det är olagligt.
Så du tycker alltså (försöker få det klart för mig) att det är ett tyngre ansvarstagande att bära hem alkohol än att välja våra politiska ledare eller ingå äktenskap?
JAGÄRGUD:
Det är en självisk anledning, inget som bidrar mer än dig själv möjligtvis.
Självklart är det själviskt till viss del men vad har det med något att göra?
jag är emot sänkning, möjligtvis att de ändrar så att man får handla det året man fyller tjugo, men arton, aldrig i livet. Man klarar sig med krogen som artonåring. Och tänk hur många fler som skulle köpa ut till 14-17åringar om man fick gå på systemet som arton.
Jag kan inte säga att jag inte drack när jag var femton men nu när jag ser tillbaka på det så var man fan inte mogen nog att förtära alkohol då.
Emot det. Jag tycker allt som är självdestruktivt bör förbjudas, men förstår förstås att i det här sammanhanget är det ett rätt omöjligt att få stop på det. Hela jävla samhället är beroende av det, tro mig eller ej.
Jag tycker i alla fall att det bör skjutas upp så länge som det går, så att du i alla fall är mogen i skallen för att förstå vad du förtär.
Förtår dock deras beslut. Genom att minska åldergränsen minskar de dessutom olagligt ut köp. Det är dock ingen lösning och jag har en negativ inställning till detta.
Alla vet ju att sprit är som roligast när man är 15, så för varje år man sänker åldersgränsen ökar den totala lyckan.
Tycker ej att man ska sänka.