Aviseringar
Rensa alla

Abort

för. det är kvinnans kropp, kvinnans val.

SvaraCitera

pbramberg9:
Jag är starkt emot abort om inte kvinnans liv är i DIREKT fara (alltså inte att hon tar självmord eller blir mördad för att vara gravid), spelar ingen roll om hon blivit våldtagen. Anledningen till min åsikt är för att Gud inte menade att man ska ligga med någon för njutning utan för fortplantning samt för att abort är att likställa med mord.

om det inte är meningen att ligga för njutning hade diet inte varit så skönt att ligga. :)))

SvaraCitera

stereo total: sterilisera dig.

detta är inte heller helt säkert, är tydligen inte helt ovanligt att läkare misslyckas med ingreppet på olika sätt

SvaraCitera

För. Finns en tjej på min skola som blev våldtagen och tyvärr då blev gravid. Och inom hennes religion får man inte göra abort. Så nu har hon en son på 2 år. Tänk när han blir äldre och undrar vem som är hans pappa och får svaret Ja din pappa är en våldtäktsman som våldtog mig en gång i tiden.

SvaraCitera

För, herregud varför skulle man vara emot?

SvaraCitera

pbramberg9: Anledningen till min åsikt är för att Gud inte menade att man ska ligga med någon för njutning utan för fortplantning samt för att abort är att likställa med mord.

Gud menade inte heller att man ska idka sodomi med sin bror.

SvaraCitera

pbramberg9: Anledningen till min åsikt är för att Gud inte menade att man ska ligga med någon för njutning utan för fortplantning

Varför ÄR det då skönt att ha sex om det inte är, bland annat, till för att njutas av?
Om gud nu finns så vore det väldigt klent av honom att skapa sex för endast en orsak och göra den sexuella driften vi har såpass stark som den är om man inte ska kunna njuta av det utan att fortplanta sig.
Så min åsikt är att du har fel.

SvaraCitera

För liv, mot abort (med vissa undantag) 

SvaraCitera

teenage-abortion.jpg

SvaraCitera

NiklasW:
teenage-abortion.jpg

men vad bra, då tar du hand om alla ungar som inte har föräldrar som kan/vill göra det?

SvaraCitera

isola:

men vad bra, då tar du hand om alla ungar som inte har föräldrar som kan/vill göra det?

Nej. Bara för att jag inte vill mörda barn som föräldrar inte kan ta hand om betyder inte det att jag ska ta hand om alla.

SvaraCitera

NiklasW:
Nej. Bara för att jag inte vill mörda barn som föräldrar inte kan ta hand om betyder inte det att jag ska ta hand om alla.

Det är inte ett barn som mördas utan ett foster som inte får bli ett barn.

SvaraCitera

isola:

Det är inte ett barn som mördas utan ett foster som inte får bli ett barn.

Ja, det beror ju lite på hur man ser det och hur man värderar livet.

SvaraCitera

NiklasW:
Ja, det beror ju lite på hur man ser det och hur man värderar livet.

Det är ett liv som ännu inte är en människa, inuti en annan människa. Det är inte ett dugg humant att föda ett barn in i en oönskad/olämplig situation där hn  kommer att fara illa.

SvaraCitera

NiklasW: Nej. Bara för att jag inte vill mörda barn som föräldrar inte kan ta hand om betyder inte det att jag ska ta hand om alla.

Det är inte ett barn förrän det kan överleva utanför kvinnans kropp.

SvaraCitera